Verfasste Forenbeiträge

Ansicht von 13 Beiträgen - 1 bis 13 (von insgesamt 13)
  • Autor
    Beiträge
  • als Antwort auf: Vraag 2 #91666
    Gilbert Jansen
    Teilnehmer

    Onbegrijpelijk dat er handje-klap toegepast wordt terwijl de regels duidelijk zijn. En dan nog blij zijn ook……
    Er zijn zelfs scholen die bij vertalingen bij deze vraag 2 punten toekennen………………….

    Eigenlijk is er dan sprake van fraude door docenten!

    als Antwort auf: Verslag examenbespreking online? #91645
    Gilbert Jansen
    Teilnehmer
    als Antwort auf: Hoe is het bij jullie gemaakt? #91620
    Gilbert Jansen
    Teilnehmer

    56 leerlingen, 30.1 gemiddeld.

    als Antwort auf: Indruk van dit examen: #91619
    Gilbert Jansen
    Teilnehmer

    Met uitzondering van de lastige en beetje gemene wel/niet vraag over de warmtedeken vond ik het een goed examen, maar het mag van mij wel iets korter. Volgens mij kun je ook met bijv. 40 punten de leesvaardigheid van een leerling bepalen. De meeste leerlingen kunnen dan na ruim 2 uur klaar zijn en de leerlingen die er iets meer moeite mee hebben, kunnen dan na 2.5 uur klaar zijn. Een stuk leerlingvriendelijker.

    als Antwort auf: Indruk van dit examen #91430
    Gilbert Jansen
    Teilnehmer

    Een beetje jammer vond ik dat bij 4 teksten de laatste vraag bijna op hetzelfde neerkwam:
    24 Rat 33 Empfehlung, 40 auffordernd 43 Lösungsvorschlag

    Daar had iets meer variatie in mogen zitten.

    als Antwort auf: Vraag 2 #91413
    Gilbert Jansen
    Teilnehmer

    Reactie op Luuck Droste: Het gaat er uiteindelijk om dat een leerling aantoont dat de tekst op de bevraagde punten begrepen is. Als dat blijkt uit het gegeven antwoord, is dit gewoon de scorepunten waard.

    Het cito redeneert dat je ook de vraag begrepen moet hebben en als je niet weet wat citeren is, dan begrijp je dus de vraag niet helemaal.

    Hoewel ik alle argumenten snap en het ook heel erg zuur is dat leerlingen die de tekst begrepen hebben meteen 2 punten verspelen, snap ik niet dat er twijfel is over het juist toepassen van de afspraken die er wat betreft citeervragen zijn. Die afspraken zijn gemaakt, zodat de resultaten van de leerlingen zo uniform mogelijk tot stand komen.

    Het cito kan het beste de afspraak die er al is iedere keer bij elke citeervraag als opmerking toevoegen. Of het cito moet deze afspraak herzien, wat volgens ons allemaal het beste zou zijn. Dus als opmerking erbij dat een letterlijke vertaling van het citaat ook goed gerekend mag worden.

    als Antwort auf: Vraag 41 #91412
    Gilbert Jansen
    Teilnehmer

    Volgens mij moet je alle antwoorden met E-Roller, scooter en andere vertalingen fout rekenen.

    Als in het antwoord staat E-Roller is niet duidelijk of de leerling weet om wat voor een voertuig het gaat.. Bovendien is het feit dat het om een step gaat, belangrijk voor het begrip van de tekst. De leerling neemt het Duitse woord over en helaas is een E-Roller geen internationaal gebruikt woord.

    In het woordenboek staat als vertalingsmogelijkheid scooter, maar in deze tekst is door het plaatje en door het woord Tretroller duidelijk dat het gaat om een step.

    In het correctiemodel komt het woord E-Roller ook niet voor.

    Leerlingen die ze hebben gebruikt, hebben mazzel, omdat ze verwijst naar E-Roller in het citaat in de vraag.

    als Antwort auf: Vraag 24 – 2 #86671
    Gilbert Jansen
    Teilnehmer

    Het gaat er hierom wat in alinea 6 staat.
    Een lange wachtrij is iets anders dan een slecht vormgegeven wachtrij.

    als Antwort auf: Examenbespreking #86652
    Gilbert Jansen
    Teilnehmer

    Klicke, um auf 220520-Regionale-examenbesprekingen-Duits-havo-2022.pdf zuzugreifen

    Hieronder het complete document:

    220520
    Levende Talen – sectie Duits
    Regionale examenbesprekingen centraal eindexamen Duits havo 2022
    Cumulatief verslag Almelo, Grootebroek, Nijmegen, Zwolle
    Het CvTE verzoekt ons de volgende tekst vooraf te laten gaan aan dit verslag:
    Een belangrijke opmerking vooraf: dit document vervangt het correctievoorschrift van het
    Cito niet en vult het ook niet aan. Het biedt alleen houvast bij de correctie van open vragen.
    Het officiële antwoordmodel van het Cito dient te allen tijde te worden gevolgd. Eventuele
    kritiekpunten ten aanzien van het eindexamen kunnen aan het CvTE worden gemeld.
    De besprekingen vonden plaats op 13, 16 en19 mei 2022. De namen van de deelnemers
    staan achter in dit document.

    Algemene indruk ALMELO
    – Het leek een niet te moeilijk examen, maar de resultaten vallen behoorlijk tegen.
    – Er waren vrij veel lange teksten
    – Leerlingen waren van mening dat het wel te doen was
    – Leerlingen klaagden wel over het vele leeswerk
    – Veel leerlingen zijn blijven zitten tot aan het eind (ruim de helft van de leerlingen)
    – Het was af te krijgen binnen de 150 minuten
    – Klassengemiddelden van de deelnemende collega’s: 26, 29, 28 en 31 punten
    – Literaire tekst was erg lastig (vwo?)
    – Afwisseling met korte teksten was wel beter geweest
    – 1e vraag was een lastige vraag om erin te komen
    – Teksten leuk, tekst 4 te lastig voor de leerlingen

    Algemene indruk GROOTEBROEK
    ● Eerste tekst geen goede binnenkomer.
    ● Literaire tekst te moeilijk en kost veel tijd.
    ● Laatste tekst te makkelijk.
    ● Veel lange teksten.
    ● Veel leerlingen bleven tot het eind zitten en hadden het examen niet af.
    ● Weinig open vragen. Waarom is dat?
    ● Sommige meerkeuzevragen vragen om interpretatie.
    ● Onderwerpen waren wel leuk en afwisselend.
    ● De duimregel wordt bij het vak Duits veelvuldig toegepast: waarom van te voren aangekondigd
    en niet achteraf of minder teksten en dan alle vakken.
    ● Waarom zoveel punten. Liever 45 punten te behalen en dan is er tijd over om een vraag nog eens
    te bekijken.
    ● Opvallend dat het allemaal oudere teksten zijn.
    ● Waarom literaire teksten in een havo-examen en zoveel beweringen?
    2

    Algemene indruk NIJMEGEN
    Over het algemeen leuke teksten, behalve tekst 1, tekst 4 (literatuur) en tekst 8.
    Tekst 11 is een ontzettende weggever, maar leerlingen zijn lang niet altijd bij die vragen
    gekomen. Ja, het is geen regel om vooraan te beginnen, maar de hoeveelheid vragen noopt
    een leerling wel om gewoon direct te beginnen en niet eerst alles door te kijken. Deze tekst
    is ook een goede inkomer.
    Lengte is niet goed, te veel vragen en teksten. Verreweg de meeste leerlingen zijn tot het
    einde blijven zitten; soms niet eens af. Er zaten de nodige struikelvragen in het begin tussen,
    zodat tekst 11 niet gehaald is.

    Algemene indruk ZWOLLE
    • Het examen was niet moeilijk, maar het was ook niet goed gemaakt
    • Geen enkele “echte” open vraag, eenzijdig, soms onduidelijk
    • Er was een lange en moeilijke eerste tekst om in te komen
    • De literatuurtekst was pittig; de vragen werden niet goed beantwoord
    • Er zaten veel (te) oude teksten in het examen
    • Geen actuele onderwerpen
    • Bij veel vragen moest de tekst precies gelezen worden, anders grote kans op fouten (bv.
    vraag 34)
    • Het examen was lang
    • De laatste 4 vragen waren relatief makkelijk. Maar sommige leerlingen kwamen door het
    lange examen in tijdnood en hebben de laatste vragen (te) snel gelezen of concentratie
    was minder geworden. Hiervan had een tekst aan het begin mogen staan.
    • Lage resultaten kunnen te maken hebben met “corona”: minder woordkennis, minder
    vaardig in woordenboekgebruik, korte spanningsboog.
    • Duits havo was het allereerste examen – spannend en 2,5 uur zitten en concentreren is
    lastig
    • Er zaten een aantal zeer lage scores tussen, deze halen het gemiddelde omlaag.

    Tekst 1: Mit Geduld, Lob und Leckerli
    Vraag 1 ALMELO
    Geen leuke binnenkomer.
    Vraag 1 GROOTEBROEK
    Slechte binnenkomer. C en D lagen dicht bij elkaar. De eerste zin is heel moeilijk en leerlingen
    begrijpen dan het deel voor het gat te slecht om het gat goed te kunnen invullen. Voor het gat
    moeten de leerlingen een voetnoot lezen en dan weer terug in de tekst is te lastig als binnenkomer.
    Vraag 2 ALMELO
    Door de lay-out van Vertrauens- (regel 7) en –verhältnis (regel 8) zijn waarschijnlijk enkele leerlingen
    op het verkeerde been gezet en hebben voor Teamwork gekozen.
    Vraag 2 GROOTEBROEK
    ● Vertaling van het woord is fout.
    3
    ● ‘Ein tiefes Vertrauensverhältnis’ keuren wij goed.
    ● Volgens antwoordmodel is Vertrauens ook goed, maar dat is niet het hele woord en dus
    niet geciteerd. Waarom dit wel in het antwoordmodel?

    Tekst 2: Wenn in Frauen die Liebe zur Kreissäge entbrennt
    Vraag 11 NIJMEGEN
    De juiste volgorde is c-b-a. Volgens ons is c-a-b niet helemaal fout. De appositie bij a moet je
    helemaal snappen om te weten dat je voor een Tischlereiausbildung nog niet de
    Meisterschein hoeft te hebben. Theoretisch kun je voor een Tischlereiausbildung wel het
    hoogste diploma nodig hebben en het woord Meisterschein is veel te ingewikkeld. (Bij tekst
    3 is scheikunde ook een heel praktische studie)
    Vraag 11 ZWOLLE
    Moeilijke opdracht – er werden veel fouten gemaakt.

    Tekst 3 Der späte Wunsch eines Gitarristen, das Abi zu machen
    Vraag 15 ALMELO
    A is ondubbelzinnig fout (op basis van r. 16)
    B is ook fout, want als je zegt ‘das kann nicht alles gewesen sein’ dan zeg je daarmee niet dat je niet
    van dat werk houdt of gehouden hebt.
    C Er staat nergens in de tekst, dat hij prof-musicus wil worden. Je kunt het wel zo denken, dat dit in
    de tekst gesuggereerd wordt. Tussen de regels door. Dit antwoord is wellicht niet perfect briljant
    geformuleerd, maar zeker niet fout. In die zin verdedigbaar.
    D aantoonbaar fout, staat nergens.
    Dus: antwoord C is de enige optie die over blijft. De rest is fout, of duidelijk minder goed dan
    antwoord c.
    Vraag 15 GROOTEBROEK
    ● Kost veel tijd, want je moet de hele tekst weer door.
    ● Er staat nergens in de tekst dat Sandro eerder de ambitie had om een carrière in de muziek te
    maken. Dat moet je wel hebben om het idee te laten vallen. Nu moet je interpreteren. Veel
    leerlingen kozen B en zelf ook veel getwijfeld. Antwoord B en C zouden daarom allebei
    goedgekeurd moeten worden. ‘Das kann noch nicht alles gewesen sein’. Vindt hij dit nu leuk of
    niet? Of wil hij verder. Je kunt het interpreteren als ‘niet leuk’ zeker voor havo-leerlingen.
    Vraag 15 NIJMEGEN
    Waar staat dat hij wel ooit de droom heeft gehad om Profi-Musiker (waarom staat hier überhaupt
    een koppelteken?) te worden? Iemand heeft hem “davon abgeraten”. Is dat de implicatie voor dit
    antwoord? Ver gezocht voor havo. Antwoord B kun je ook ‘hineininterpretieren’. Zahnersatz
    herstellen is iets anders dan tandheelkunde, hooguit de beroepsvelden liggen in elkaars verlengde.
    Vraag 15 ZWOLLE
    Het antwoord kon niet letterlijk in de tekst terug gevonden worden.
    Vraag 16 ALMELO
    Is een instinkvraag. Beetje onsportief. Veel leerlingen hebben D geantwoord. Maar het moet
    natuurlijk B zijn.
    Vraag 16 GROOTEBROEK
    Leerling moet weer terug in de tekst en dat twee keer achter elkaar. Kost veel tijd.
    Vraag 16 ZWOLLE
    Er is heel vaak voor antwoord D gekozen. Waarom is D niet ook goed? Welke redenen zijn er
    om D niet ook goed te keuren? We gaan dit inbrengen.

    Tekst 4 Fragment uit het boek Schneeriese (2014) van Susan Kreller
    Tekst 4 ALMELO
    Twee bladzijdes literatuur voor 4 punten….
    Aanwezigen vinden de tekst veel te moeilijk en heel onprettig. Heel veel leerlingen scoren hier 0
    punten, enkelen 1, heel soms 2 punten.
    De taal in dit fragment heeft een hoog abstractieniveau en een soort van taal-achter-de-taalgevoel,
    waarmee examenmakers kunnen goochelen. Voor havo 5 leerlingen is dit méér dan een brug te ver.
    Wij vinden een literair fragment wel leuk, maar de taal moet beter afgestemd zijn op havo 5
    leerlingen (dus directer toegankelijk).
    Vraag 17 ALMELO
    Behalve dat de tekst te moeilijk is, stonden de uitspraken ook niet op chronologische volgorde, wat
    het geheel nog verder bemoeilijkte.
    Vraag 17 GROOTEBROEK
    ● Is dit een havo-tekst?
    ● Lastig om er zonder voorkennis in te komen.
    ● Er is bijna geen leerling die alle punten heeft. Maar één of twee leerlingen per groep die
    3 punten scoort en veel leerlingen maar met 1 of 0 punten.
    ● Er staan geen aanhalingstekens in de tekst, zodat het lastig is om te zien wat er letterlijk
    gesproken of gedacht wordt en wat gewoon vertelling is.
    ● De konjunktiven zijn voor havo-leerlingen not-done en die zijn noodzakelijk voor twee
    antwoorden. Dus al snel 2 punten kwijt.
    Vraag 17 NIJMEGEN
    Literaire tekst is veel te moeilijk voor havo. Gebruik van Konjunktiv II moet beheerst worden
    om enkele stellingen te kunnen beantwoorden (bewering 1, 3, 5)
    Hoeveel leerlingen hebben uit deze tekst gehaald, dat Adrian veel te groot is voor zijn
    leeftijd?
    Vraag 17 ZWOLLE
    Het antwoord komt wel in de tekst voor, maar je moet het goed lezen. Niemand heeft alle 4 punten
    gehaald. Stelling 7 was heel slecht gemaakt.

    Tekst 5 Ungewöhnliches Hobby. Abeltshauser, der strickende Eishockey-Profi
    Vraag 20 GROOTEBROEK
    ● ‘Viertelfinalserie’ als eerste woord keuren we goed.
    ● ‘Angenähtem Nasenflügel’ keuren wij goed. Hier wordt de kern uit de zin gehaald.
    Vraag 20 ZWOLLE
    Moeilijke vraag. Veel leerlingen hebben geantwoord: “Wenn man …”.

    Tekst 6 LEBEN UND GENIESSEN. Trinkgeld ade
    Vraag 24 ALMELO
    De aanwezigen vinden deze vraag te moeilijk. Allen hebben heel lang na moeten denken om deze
    vraag überhaupt te kunnen maken. Het element ‘Unzufrieden’ kunnen wij niet goed aanwijzen in de
    tekst. Het moet geïnterpreteerd worden door ons als lezers.
    Omdat de tekst vanuit het perspectief van de restauranteigenaren wordt geschreven, is antwoord c
    niet of met heel veel moeite en interpretatief vermogen uit de vier gegeven antwoorden te
    selecteren.
    We kunnen alleen maar met veel fantasie van ‘Spannungen’ naar ‘Unzufriedenheit’ komen. Aan te
    wijzen is antwoord c in de tekst volgens ons niet. Dat maakt dit antwoord wel discutabel.
    Ook ‘die Mitarbeiter’ die bij antwoord c staan: welke Mitarbeiter zijn dit??
    Wij vragen het CVTE om hiernaar te kijken en hierover een uitspraak te doen.

    Tekst 7 Interview „Der Traumjob jedes 16-Jährigen“
    Tekst 7 ALMELO
    Leuke tekst, leuk thema.
    Vraag 28 ZWOLLE
    Moeilijke vraag; er zijn verschillende resultaten. Punt 2 is vaker fout gemaakt dan punt 1. Wel leuke
    tekst door interview-vorm.
    Vraag 29 ALMELO
    ACD zijn fout.
    B is niet perfect, maar moet het goede antwoord zijn
    Vraag 29 GROOTEBROEK
    Moeilijke vraag, want je moet dit interpreteren. Door antwoorden wegstrepen moet je
    erachter komen.
    Vraag 30 GROOTEBROEK
    Nare vraag vanwege opnieuw de Konjunktiv.

    Tekst 8 Kälteabnahme
    Vraag 32 ZWOLLE
    wel/niet – veel fouten gemaakt. Concentratie nam af.

    Tekst 9 Walfach Fremdsprache
    Tekst 9 ALMELO
    Leuke tekst.
    Vraag 34 ZWOLLE
    Weer een vraag die je precies moest lezen, anders ging het fout.
    Vraag 36 ALMELO
    Vraag 36: “geben (…) ein Stück von sich selber ab“ (regel 9 – 10)
    Geef het tastbare voorbeeld hiervan dat in alinea 2 wordt genoemd.
    Antwoord: (hun) mobieltje / smartphone
    • “Die Erreichbarkeit und Identität. De telefoon wordt ingenomen”. > 0 punten, omdat het eerste
    gedeelte niet klopt en bovendien in het Duits wordt opgeschreven.
    • Het opbergen en wegstoppen van je mobiel. > niet briljant maar passabel… (Omdat de leerling
    laat zien dat hij het begrepen heeft)
    • De mobieltje(s) > 1 punt
    • Telefoon inleveren, mensen willen dingen kunnen delen op sociale media. > niet briljant, maar
    passabel > 1 punt (Als je je telefoon inlevert, doe je precies wat de bedoeling is, de leerling heeft
    het begrepen)
    • Ze geven hun smartphone af. > 1 punt
    • Telefoons worden ingeleverd en de deelnemers krijgen fantasienamen. > 0 punten (tweede
    gedeelte klopt niet, daardoor wordt dit antwoord echt fout).
    • De telefoon wordt in een boterhamzakje gedaan. > 1 punt (niet briljant, maar de leerling heeft
    het begrepen en het staat ook uitwerking van de actie zo in de tekst)
    • Het sociale netwerk > 0 punten. Want dat is niet tastbaar!

    Tekst 10 Spiel des Lebens
    Vraag 39 GROOTEBROEK
    Het onderscheid tussen antwoord B en C had wat duidelijker gemogen. Is ‘ignorieren’
    hetzelfde als ‘zelf bepalen’?

    Tekst 11 STATISTISCHES JAHRBUCH 2016. Der Durchschnittsdeutsche …
    Vraag 40 ALMELO
    Antwoord: een uur en negen minuten / (ongeveer) een uur. Aanwezigen vinden de formulering
    ongeveer een uur wat ruim geformuleerd. Had exacter gemogen. Eine Stunde und 9 Minuten → 0
    punten (want in het Duits).
    Vraag 40 NIJMEGEN
    Het antwoordmodel is onbegrijpelijk. Waarom is “(ongeveer) een uur” correct? Het staat er zo
    letterlijk in. Met dit antwoordmodel is alles tussen ± 55 en 64 minuten ook goed, want ongeveer een
    uur. ’69 minuten’ wat wel correct is, wordt niet genoemd…
    Vraag 42 GROOTEBROEK
    Waarom moeten leerlingen hier een Engels woord citeren in een Duits examen???
    Vraag 43 ALMELO
    3 I.p.v. gedaald vinden wij lager zeker acceptabel → 1 punt
    – I.p.v. gedaald vinden wij ‘goedkoper’ zeker niet fraai geformuleerd, maar dekt dit wel de strekking
    van het antwoord → 1 punt. (Niet fraai Nederlands, maar wij zijn overtuigd dat de leerling dit wel
    correct begrepen heeft).

    Deelnemers Almelo
    Erik Haandrikman (Het Noordik Lyceum, voorzitter)
    Janina Pen-Poggenklas (OSG Hengelo, Montessori College)
    Barbara Heeb (Het Erasmus, Almelo)
    Karel Tijhuis (Het Erasmus, Almelo – notulist)
    Deelnemers Grootebroek
    Henk van Noortwijk (Tabor College Werenfridus, Hoorn)
    Linda Brondsema (rsg Enkhuizen)
    Carin Wagenaar (rsg Enkhuizen)
    Carmen Becker (Tabor College Werenfridus, Hoorn)
    Irmgard Trabold (Martinuscollege, Grootebroek)
    Paul Stevelmans (Alfa college, Groningen namens Levende Talen)
    Karin Riepma (csg Jan Arentsz, Alkmaar)
    Deelnemers Nijmegen
    Stijn Heusschen (Levende Talen)
    Gabriëlle Franquinet (Montessori College Nijmegen)
    Deelnemers Zwolle
    Gerda Bosveld
    Michaela Tränkle
    Evelien van Dijk
    Sophia Sanders (Carolus Clusius College, Zwolle)
    Anije Boessling

    als Antwort auf: vraag 20 #86493
    Gilbert Jansen
    Teilnehmer

    Nee, is toch echt fout. Je moest een concreet voorbeeld noemen. Wenn man kann, kommt man zurück is niet concreet.. De zin ervoor maakt nu juist dit zinnetje concreet.

    als Antwort auf: vraag 36 #86477
    Gilbert Jansen
    Teilnehmer

    @Marianne W: Leerlingen die ipv een woord een juiste zin opschrijven, hebben het goed begrepen. En er staat inderdaad nergens dat je 1 woord moet opschrijven. Maar leerlingen die wel smartphone/mobieltje/telefoon opschrijven maar vervolgens een zin die niet klopt….?
    Een leerling die broodtrommel gebruikt ipv boterhamzakje zou misschien nog net kunnen (met grote twijfel), maar als je de smartphone in je boterham moet doen of er komt een slot op het boterhamzakje heb ik geen punt gegeven.

    als Antwort auf: Hoe is het bij jullie gemaakt? #86476
    Gilbert Jansen
    Teilnehmer

    Gemiddeld 29. Heel weinig echte uitschieters.
    Ik verwacht een N-term van minimaal 0.8.

    als Antwort auf: Wat vonden jullie van het examen? #86475
    Gilbert Jansen
    Teilnehmer

    De afgelopen jaren was ik tevreden over de inhoud van het CE en vooral ook over de keuze van de literaire tekst. Dit jaar is dat volgens mij fout gegaan. De eerste twee alinea’s zijn moeilijk toegankelijk voor Havo leerlingen. en dan gaat ook nog het grootste deel van de tekst over een pyjama……

    Daar komt bij dat de eerste vraag van het examen geen lekkere binnenkomer is en de overige wel/niet teksten ook niet altijd duidelijk waren. Samen (vr.1 + wel/niet) hebben we het dan al over 10 punten.

    En dan nog de afsluitende vier vragen op H3 niveau die niet in een CE thuis horen. Als we die punten er in gedachten af zouden halen, dan wordt helemaal duidelijk dat de rest van het examen te moeilijk was.

    Tot slot blijft het probleem van de lengte van het CE. Volgens mij moet het toch mogelijk moeten zijn om een minder lang CE te maken dat voldoende zegt over het niveau van de leerlingen. Een CE dat alle leerlingen met een normaal leestempo ongeveer 20 minuten voor tijd af hebben, zodat ze een paar vragen nog eens kunnen bekijken.

    Natuurlijk zitten er in dit examen ook goede teksten en goede vragen, maar de vraagtekens over dit examen hebben de overhand.

    Kenmerkend is dat mijn leerlingen die de afgelopen jaren de toppers waren wat betreft leesvaardigheid heel veel moeite hadden met dit CE en dus volgens mij veel te laag scoren.

Ansicht von 13 Beiträgen - 1 bis 13 (von insgesamt 13)