Start › Foren › Eindexamenforum 2026 › HAVO 2026 – Tijdvak I › vraag 2
- Dieses Thema hat 20 Antworten sowie 18 Teilnehmer und wurde zuletzt vor vor 1 Monat, 1 Woche von
GabrielleFr aktualisiert.
-
AutorBeiträge
-
20. Mai 2026 um 17:15 Uhr #95080
Kago
TeilnehmerAntwoord ‚een capsule‘ …goed rekenen?
20. Mai 2026 um 18:40 Uhr #95089sonja
TeilnehmerHet staat in de CE tussen hakjes. Tekstueel gezien ligt de nadruk toch op het grappige feit dat hier eigenlijk de vieze kleiding/onderbroeken van de astronauten verbranden.
Maar uit talig perspectief gaat het om „eine Kapsel mit Unterhosen“, dus de onderbroeken zijn hier een attribuut van de capsule, de capsule dus de kern van het zinsdeel. Later in de tekst wordt „in einer Kapsel entsorgt“. Het is ook de capsule die verbrandt.
Dus „een capsule“ zou ik ook goed rekenen. Het correctiemodel ziet voor:
„3.3 indien een antwoord op een open vraag niet in het beoordelingsmodel voorkomt
en dit antwoord op grond van aantoonbare, vakinhoudelijke argumenten als juist
of gedeeltelijk juist aangemerkt kan worden, moeten scorepunten worden
toegekend naar analogie of in de geest van het beoordelingsmodel;“
In het capsule geval komt de antwoord zelfs in het model voor, alleen staat het tussen hakjes. Vakinhoudelijke argumentatie zie boven.20. Mai 2026 um 19:34 Uhr #95101MWK
TeilnehmerCompleet mee eens. Natuurlijk gaat met dit antwoord de humor wel wat verloren.
Anderzijds zal het de capsule zijn en niet de onderbroek die zichtbaar verbrandt en daarmee voor „vallende sterren“ zorgt. Maar daar mogen wij ons als talendocenten vast niet mee bemoeien.De meerderheid noemde sowieso de onderbroeken of wat algemener: kleding. Dit heb ik uiteraard goed gerekend.
20. Mai 2026 um 21:43 Uhr #95113Abi2026
TeilnehmerPrima als een leerling „capsule“ uit de tekst weet te halen. Hij heeft gesnapt waar het om gaat. Een vallende ster kan ook heel iets anders zijn.
20. Mai 2026 um 22:01 Uhr #95119K.S.
TeilnehmerBeste allemaal,
Net als jullie denk ik, dat ‚Capsule‘ een prima antwoord is. natuurlijk is het nog minder romantisch, dat het een capsule met ondergoed is, maar als ik denk, naar een vallende ster te kijken en het blijkt een capsule te zijn, is dat al ontnuchterend.
Melden jullie dit ook bij : https://examenloket.officeheart.nl/stel-je-vraag
21. Mai 2026 um 08:21 Uhr #95133s.desel@clz.nl
TeilnehmerVolgens mij is het correctiemodel hier duidelijk dat als antwoord slechts „capsule“ niet correct is. Het argument dat het een antwoord is dat niet in het correctiemodel voorkomt, lijkt mij dan ook niet juist, het woord „capsule“ wordt er immers tussen hakjes wel genoemd , maar dan alleen als toevoeging bij de antwoorden die wel als juist genoemd worden.
Overigens: waarom zou je überhaupt willen wensen nooit ervaren te hebben dat het een „capsule“ was? Dan heb je toch in de kern helemaal niet begrepen waarover het hier gaat.
Ik snap wel dat men alles voor zijn leerlingen wil doen, maar deze discussie leidt volgens mij alleen tot een benadeling van leerlingen als de betreffende (tweede) correctoren zich wél aan het correctiemodel houden!21. Mai 2026 um 08:34 Uhr #95134Joscha77
TeilnehmerIk ben het volledig eens met s.desel@clz.nl. Het correctievoorschrift moet op die manier gelezen worden . De nadruk lig hier op de „Schmutzwäsche“ en niet op de capsule.
21. Mai 2026 um 10:22 Uhr #95145DM.Postma
Teilnehmers-deselclz-nl en Joscha 77 helemaal mee eens. Capsule niet goed rekenen ! Laten we ons aan het correctiemodel houden om benadeling van leerlingen te voorkomen..
21. Mai 2026 um 10:43 Uhr #95149Remco
TeilnehmerZou hem inderdaad zoals @K.S. zegt melden via examenloket en voorlopig fout rekenen. In principe zit de grap hem in de vuile was, aan de andere kant kun je zeggen vanaf aarde zul je die vuile was niet zien, maar de capsule waarschijnlijk wel.
Laat Cito het nog maar een keer kritisch checken 🙂21. Mai 2026 um 14:37 Uhr #95169K.S.
TeilnehmerVia het examenloket heb ik geen duidelijk antwoord ontvangen. Alleen de verwijzing naar overleg met collega’s.
21. Mai 2026 um 15:16 Uhr #95172a.leusink
TeilnehmerWat vinden jullie van het volgende antwoord: ook iets anders dan daadwerkelijk een ster zijn. Op basis van het CV zou ik het fout rekenen, maar dit lijkt toch een samenvatting van de antwoordmogelijkheden te zijn?
21. Mai 2026 um 16:34 Uhr #95178Gilbert Jansen
TeilnehmerCapsule alleen als antwoord zullen we toch echt fout moeten rekenen. Correctiemodel is wat dat betreft duidelijk. Het dekt ook niet de kern van het bericht. Leerlingen zijn dan onvolledig geweest.
Capsule met kleding ipv de genoemde mogelijkheden zou ik wel goed rekenen.Heel jammer dat er met zo’n grappig bedoeld bericht begonnen wordt. Voor leerlingen echt de ver-van-mijn-bed-show.
Bij mij hadden maar zeer weinig leerlingen dit goed.21. Mai 2026 um 16:36 Uhr #95181Marie1970Louise
TeilnehmerIK zou „capsule“ wel degelijk goed rekenen, het gaat om het object dat ze zien en niet om de inhoud van het object
21. Mai 2026 um 20:10 Uhr #95189Ron1975
TeilnehmerAlleen capsule is volgens het correctiemodel fout, daar kunnen we van alles van vinden. Zie je dat anders? Beargumenteerde melding maken bij het examenloket. Reken je het toch goed als corrector? Dan kan dat negatieve gevolgen hebben voor de N-term.
Wat vinden jullie van: capsule met viezigheid?
21. Mai 2026 um 21:24 Uhr #95193Wouter van Willigen
TeilnehmerHet correctiemodel is leidend en overduidelijk. Op dit forum zijn ongeveer 15 deelnemers. Het is niet aan deze docenten om alleen het woord „capsule“ goed te rekenen.
@Ron1975 ‚viezigheid‘ is een heel rekbaar begrip. Toch is deze slecht geformuleerde toevoeging m.i. voldoende poging van de kandidaat om het punt binnen te halen.23. Mai 2026 um 11:27 Uhr #95217K.S.
TeilnehmerBeste @wouter-van-willigen,
Ik wil niet perse van het correctievoorschrift afwijken, maar wel overleg kunnen voeren over antwoorden. Niet iedereen heeft collega’s naast zich in de examenklassen en dan is het prettig om op dit forum te kunnen polsen, hoe anderen hier in staan.
Als ik denk, dat iets anders mogelijk is, vraag ik het altijd na bij het examenloket en hoop op een duidelijk antwoord. In een enkel geval krijg ik dat, maar vaak wordt gezegd, dat je overleg moet voeren. Dus dat probeer ik bij deze te doen.Ik zou het heel fijn vinden, als er vanuit het CvTE een team docenten zou worden samengesteld, aan wie je de geformuleerde antwoorden van leerlingen kan voorleggen en dat dit team een uitspraak doet en dat zulke formuleringen worden opgenomen in het antwoordmodel. Dat zou iedereen meer houvast kunnen geven in het eenduidig nakijken van het examenwerk.
23. Mai 2026 um 18:51 Uhr #95222Gammon
TeilnehmerHet correctiemodel geeft geen ruimte om alleen de capsule goed te rekenen. Ik ben het eens met s.desel.
23. Mai 2026 um 20:05 Uhr #95230Anna
TeilnehmerIk heb „capsule“ fout gerekend omdat het CV dat niet als los antwoord toelaat. Overigens liet de vraagstelling wel ruimte voor een dergelijk antwoord. Ik heb ook „Iets anders“ fout gerekend, terwijl dat antwoord inhoudelijk ok is. Men had hier beter om iets concreets kunnen vragen.
23. Mai 2026 um 20:18 Uhr #95231Anna
TeilnehmerOverigens heb ik bij het CVTE een klacht ingediend over deze vraag, omdat de vraag teveel ruimte geeft voor algemene antwoorden.
24. Mai 2026 um 11:13 Uhr #95233Brigitte
TeilnehmerWat zouden dan jullie doen met: een capsule (met ondergoed) ??
25. Mai 2026 um 09:45 Uhr #95236GabrielleFr
TeilnehmerBrigitte, dat zou ik wel goed rekenen. Dan heeft de ll het m.i. goed begrepen.
-
Diese Antwort wurde vor 1 Monat, 1 Woche von
GabrielleFr geändert.
-
Diese Antwort wurde vor 1 Monat, 1 Woche von
-
AutorBeiträge
- Du musst angemeldet sein, um auf dieses Thema antworten zu können.