Na jaren toch maar besloten een account te maken. Ik ben het met de meerderheid hier eens. De strekking van het antwoordmodel is de leidraad is bij het bepalen van de juistheid van een formulering. Variaties op het antwoordmodel geven te kennen dat leerlingen de juiste elementen uit de tekst gebruikt hebben. Een eerste prijs winnen, een prijs winnen, een wedstrijd (of variatie op dit begrip) gewonnen hebben….zijn puntentoekenning waard. Of het nu één of meerdere interviews zijn in de formulering van de leerling….het sluit aan op of is volledig in eenklank zelfs met het antwoordmodel. Leerlingen op de mavo zijn soms wat knullig in het formuleren, dus als het correctievoorschrift twee in woordkeuze of zinsbetekenis gevarieerde opties als standaard aangeeft: zijn bril werd op de markt gebracht / is nu ook te koop, is dat voor ons docenten richtlijn om antwoorden gelijkend daarop of in strekking daarmee een punt te geven. Denk aan: je kan de bril kopen of zelfs de bril wordt gepromoot (in licht met op de markt brengen), herbergen legitimiteit van tekstbegrip.