Ansicht von 17 Beiträgen – 1 bis 17 (von insgesamt 17)
  • Autor
    Beiträge
  • #94063
    Paul Goossen
    Administrator

    Wissel hier uit met je collega’s

    #94114
    Gilbert Jansen
    Teilnehmer

    Een aantal leerlingen vergeet „kunnen“ en schrijven dus: ze bevatten kankerverwekkende stoffen ipv ze kunnen kankerverwekkende stoffen bevatten.

    Ik vind dit lastig. Ze halen wel de kern eruit, maar strikt bekeken is het antwoord fout.

    #94115
    MarianneW
    Teilnehmer

    Zou ik laten lopen.

    #94116
    MarianneW
    Teilnehmer

    Wat vinden jullie van het volgende?
    Omdat er microplasticdeeltjes afvallen en dat is slecht voor je.

    #94120
    GabrielleFr
    Teilnehmer

    Als ‚kunnen“ wordt weggelaten heb ik het punt wel gewoon gegeven. De leerling heeft met schadelijke stoffen of het bevat kankerverwekkende stoffen begrepen waar het om gaat toch?

    #94132
    Stefanie
    Teilnehmer

    Het verhaal met de microplasticdeeltjes vind ik lastig. In de tekst staat niets over microplastic. Er staat wel duidelijk dat er kankerwekkende stoffen en weekmakers in kunnen zitten. Wat doen jullie met de microplastic? Ligt dit in de strekking van het correctievoorschrift?

    #94146
    GabrielleFr
    Teilnehmer

    Ik zou microplastic(deeltjes) goed rekenen als ze erbij vermelden dat dit slecht/schadelijk voor je is.

    #94156
    hpgommans
    Teilnehmer

    Zonder „kunnen“ heb ik goed gerekend, de kandidaat begrijpt waar het om gaat.

    #94164
    Rob de Boer
    Teilnehmer

    Even ter verduidelijking: de leerlingen die met „microplastics“ antwoorden hebben dat uit de alinea over Make-up, de vraag gaat echter over pruiken en maskers (=accessoires). Daarom mag je dit m.i. niet goed rekenen!

    #94166
    Guido Duizer
    Teilnehmer

    Klopt Rob de Boer, er wordt alleen over plastic gesproken dat het stinken kan.
    Verder staat in het correctievoorschrift heel duidelijk „kunnen“. Anders had kunnen wel tussen haken gestaan. Het is dus geen feit maar kans op. Dat is m.i. een essentieel deel van het antwoord.

    #94216

    Auch ohne ‚kunnen‘ wird deutlich, dass der/die S den Text und die Frage verstanden hat. Deshalb ist es sinnvoll, die Antwort zu akzeptieren.

    #94332
    Irene
    Teilnehmer

    Wat zouden jullie met dit antwoord doen:
    De plastic pruiken en maskers kunnen ook kankerverwekkende en licht makende stoffen bevatten.

    #94333
    Irene
    Teilnehmer

    En deze:

    Plastic producten kunnen hun kleuren afgeven waar chemicaliën in zitten, wat slecht is voor de gezondheid.

    #94358
    koli_07
    Teilnehmer

    Wat doen jullie met chemische stoffen i.p.v. schadelijke stoffen?

    • Diese Antwort wurde vor 1 Monat, 2 Wochen von koli_07 geändert.
    #94362
    Anna
    Teilnehmer

    Wat doen jullie als leerlingen antwoorden in de trant van: mensen kunnen schadelijke stoffen INADEMEN? Of: ze krijgen schadelijke stoffen in hun HAAR? Ik reken het zelf fout: ze hebben weliswaar de schadelijk stoffen benoemd, maar het niet goed verbonden met wat er verder over wordt gezegd. Haut is wat anders dan mond of haar.

    #94380
    Anna
    Teilnehmer

    Irene en koli-07: chemisch is niet per se schadelijk (het hele leven is chemie), dus dat lijkt me fout.
    Irene: „licht“ is niet de goede vertaling voor „weich“, terwijl dat in het woordenboek wel terug is te vinden. Door dit laatste stukje zou ik het antwoord fout rekenen. Jammer, omdat de leerling wel in de goede hoek zit.

    #94392
    MarianneW
    Teilnehmer

    Hierbij de link naar de bespreking van dit examen. Een aantal van deze vragen worden hierin al beantwoord:

    Verslag examenbespreking havo duits 2025

Ansicht von 17 Beiträgen – 1 bis 17 (von insgesamt 17)
  • Du musst angemeldet sein, um auf dieses Thema antworten zu können.