• Dieses Thema hat 15 Antworten sowie 9 Teilnehmer und wurde zuletzt vor vor 2 Minuten von Ellenvw aktualisiert.
Ansicht von 16 Beiträgen – 1 bis 16 (von insgesamt 16)
  • Autor
    Paul Goossen
    Administrator

Discussieer hier over deze vraag.

s.desel@clz.nl
    Teilnehmer

Een aantal leerlingen gaf antwoorden als: „Er wordt steeds meer bewustzijn bij dieren ontdekt“
    Ik neig ertoe dit soort antwoorden fout te rekenen, het gaat immers om het „bewustzijn“ zelf en niet over de ontdekking ervan.
    Wat denken jullie?

Ellenvw
    Teilnehmer

ik heb het fout gerekend.

Ellenvw
    Teilnehmer

Ik heb trouwens zelfbewustzijn ook fout gerekend. Wat denken jullie?

NickvLith
    Teilnehmer

Het ontdekken of de wetenschap erachter vind ik ook fout. Zelfbewustzijn zou ik goed rekenen. „Bewust van jezelf“ staat namelijk in het CV, dus zelfbewustzijn vind ik dan ook passend.

Stefanie
    Teilnehmer

Bewustzijn en zelfbewustzijn zijn wel twee verschillende begrippen.

Joscha77
    Teilnehmer

„kenmerken van bewustzijn“ of „een aanwijzing naar bewustzijn“ Wat zouden jullie hiermee doen? Het gaat mijns inziens om het hebben van een bewustzijn, dus ik neig ernaar het allebei fout te rekenen.

gvalkenburg
    Teilnehmer

Het antwoord „er wordt steeds meer bewustzijn“ bij de dieren ontdekt heb ik goed gerekend, „bewustzijn“ vind ik hier nog steeds het kernwoord, de leerlingen geven hier het antwoord in een hele zin wat aan zich niet verkeerd is en bij meerdere vakken zelfs aangeleerd wordt. Zelfbewustzijn heb ik dan weer fout gerekend, het is in mijn ogen een ander begrip dan „bewust zijn van jezelf“.

Ellenvw
    Teilnehmer

gvalkenburg dat is echt fout. Want je moet aangeven wat “ über Jahrhunderte Menschen zúgesprochen wurde“. Dat is niet dat er steeds meer bewustzijn bij dieren wordt ontdekt, maar juist dat bewustzijn.
    Jouw antwoord is niet de antwoord op de vraag.

gvalkenburg
    Teilnehmer

In deze formulering heeft u inderdaad een punt, al vind ik het nog steeds niet overduidelijk fout. Antwoorden waar ik bij blijf twijfelen zijn:
    Goed gerekend:
    „Het verschijnsel dat ook bij minder ontwikkelde dieren een bewustzijn is bewezen“
    Bewustzijn dat wij als mensen hebben (eigenlijk een toelichting welk bewustzijn bedoeld wordt maar ja…)

Fout gerekend:
    „Dat je een bewustzijn hebt“
    „Dat mensen niet de enige zijn die een bewustzijn hebben“
    „Aanwijzingen van zelfbewustzijn bij verschillende soorten dieren aantreffen“
    „Een levenswijze die duidt op bewustzijn“
    Ik ben benieuwd naar hoe jullie erover denken.

Ellenvw
    Teilnehmer

de eerste die je goed hebt gerekend zou ik dus (zoals eerder uitgelegd) fout rekenen. Daarentegen, de 1e die je fout hebt gerekend, kan je m.i, goed rekenen

sonja
    Teilnehmer

Ik heb een leerling die heel beknopt slechts de kern „bewustzijn“ heeft geschreven. Hoe zouden jullie ermee omgaan?

MV
    Teilnehmer

Synoniem van zelfbewustzijn = zelfbesef. Dat lijkt mij toch besef van jezelf, dus ik zou het goed rekenen.

Ellenvw
    Teilnehmer

Zelfbesef, zelfbewustzijn is niet oke. Het gaat alleen om bewustzijn, en dat zijn bijv ook alleen maar pijnprikkels. Dat is echt heel iets anders dan zelfbewustzijn

MV
    Teilnehmer

Het CV is dan niet logisch. Want ‚besef van jezelf‘ is volgens het CV goed.

Ellenvw
    Teilnehmer

Sorry, je hebt helemaal gelijk. Maar als je dit zo uit de tekst haalt, klopt het dus niet. Dank voor je toelichting!

Ansicht von 16 Beiträgen – 1 bis 16 (von insgesamt 16)
  • Du musst angemeldet sein, um auf dieses Thema antworten zu können.