Startseite › Foren › ==> Eindexamenforum 2025 › VMBO GT – Tijdvak I › Vraag 12
- Dieses Thema hat 35 Antworten sowie 19 Teilnehmer und wurde zuletzt vor vor 1 Monat von
sharon_steij aktualisiert.
-
AutorBeiträge
-
19. Mai 2025 um 12:42 Uhr #94318
hanneke
TeilnehmerADJE , ik vind de toelichting van JPTZ hierboven zeer plausibel.
We hebben hier wel met VMBO leerlingen van doen.
En ik ben het eens met JPTZ : als je een prijs voor iets wint dan heb je toch echt succes geboekt.19. Mai 2025 um 14:07 Uhr #94322LGroenen
TeilnehmerEen leerling heeft: Dat er op school verschillende interviews kwamen. Eerste ingeving is fout rekenen. Wat denken jullie?
Dezelfde leerling heeft ook: Het idee kwam zo goed aan. Dit heb ik fout gerekend.
19. Mai 2025 um 14:44 Uhr #94325Pies
TeilnehmerHij werd geïnterviewd is genoemd in het correctievoorschrift. Verschillende interviews kwamen is in lijn daarmee? De leerling heeft het over hetgeen bedoeld wordt. Een interview kwam is hetzelfde als geïnterviewd.
Het valt me op dat bij het nakijken van vmbo-examens soms onterecht rigide en in afwijking van correctievoorschrift 3.3 (strekking) gestreept wordt.
Bij havo en vwo maak ik dit zelden zo mee.
19. Mai 2025 um 14:49 Uhr #94326Pies
TeilnehmerLet wel, in de bron gaat het om meervoud: interviews in de media. Het woord media is niet nodig in het correctievoorschrift en zelfs het meervoud hoeft niet. In andere woorden, de leerling die aantoont dat er geïnterviewd is heeft het juiste in de tekst gevonden.
Hetzelfde geldt voor een prijs winnen of wedstrijd winnen. Het kan niet „van alles“ zijn, het is het stukje tekst uit de bron, niet iets dat zomaar verzonnen is door de leerling. Daarbij wordt genegeerd dat in het antwoordmodel dit staat:
Hij won een wedstrijd/de eerste prijs bij een wedstrijd.
De collega die claimt dat eerste prijs genoemd moet worden, of in ieder geval eerste, negeert de eerste optie uit het correctievoorschrift en ontneemt zijn / haar leerlingen geldige punten.
Ja, in de tekst staat de eerste prijs bij een wedstrijd onder scholieren, maar het correctiemodel laat zien dat de leerling voor een correct antwoord afdoende tekstbegrip bewijst met aangeven dat er een wedstrijd gewonnen is (of variaties daarop in eigen woorden, meegenomen 3.3 correctievoorschrift).
19. Mai 2025 um 15:27 Uhr #94327JPTZ
TeilnehmerIk sluit me volledig bij Pies aan.
Als iets echt fout is, dan fout rekenen.
Als een leerling de strekking van het verhaal goed begrepen heeft, dan m.i. altijd punten toekennen.
19. Mai 2025 um 23:03 Uhr #94338Frohlich
Teilnehmerchrhul Ik had dit antwoord ook enkele malen en heb het goed gerekend, daar het inderdaad impliceert dat de bril nu ook te koop is. Juist formuleren blijft lastig voor VMBO leerlingen
20. Mai 2025 um 10:14 Uhr #94346jimmy goddijn
TeilnehmerOok ik sluit me helemaal aan bij Pies. Dank voor de heldere uiteenzetting.
20. Mai 2025 um 10:16 Uhr #94347WJP1982
TeilnehmerNa jaren toch maar besloten een account te maken. Ik ben het met de meerderheid hier eens. De strekking van het antwoordmodel is de leidraad is bij het bepalen van de juistheid van een formulering. Variaties op het antwoordmodel geven te kennen dat leerlingen de juiste elementen uit de tekst gebruikt hebben. Een eerste prijs winnen, een prijs winnen, een wedstrijd (of variatie op dit begrip) gewonnen hebben….zijn puntentoekenning waard. Of het nu één of meerdere interviews zijn in de formulering van de leerling….het sluit aan op of is volledig in eenklank zelfs met het antwoordmodel. Leerlingen op de mavo zijn soms wat knullig in het formuleren, dus als het correctievoorschrift twee in woordkeuze of zinsbetekenis gevarieerde opties als standaard aangeeft: zijn bril werd op de markt gebracht / is nu ook te koop, is dat voor ons docenten richtlijn om antwoorden gelijkend daarop of in strekking daarmee een punt te geven. Denk aan: je kan de bril kopen of zelfs de bril wordt gepromoot (in licht met op de markt brengen), herbergen legitimiteit van tekstbegrip.
20. Mai 2025 um 13:15 Uhr #94351FrauHeringhaus
TeilnehmerHallo, zouden jullie bij 12 goed rekenen:
Het was zo ’n goed idee dat er interviews over werden gegeven.
Ik twijfel omdat er niet staat dat hij zelf de interviews heeft gegeven…maar het zijn vmbo’ers, dus ben er benieuwd.
Er worden media interviews over gehouden. Hm?
Hij had zijn eerste prijs gewonnen. Hm?
-
Diese Antwort wurde vor 1 Monat, 1 Woche von
FrauHeringhaus geändert.
-
FrauHeringhaus geändert.
27. Mai 2025 um 14:45 Uhr #94412sharon_steij
TeilnehmerOndertussen kunnen mensen de bril al halen.
wat vinden jullie van dit antwoord?
28. Mai 2025 um 09:14 Uhr #94413sharon_steij
TeilnehmerNog een antwoord waarvan ik denk, fout rekenen:
Hij is in het nieuws gekomen
-
-
AutorBeiträge
- Du musst angemeldet sein, um auf dieses Thema antworten zu können.