Ansicht von 8 Beiträgen – 1 bis 8 (von insgesamt 8)
  • Autor
    Ineke
    Teilnehmer

De laatste bewering bij vraag 12 vind ik onduidelijk. Verheugt zij zich op een volgend bezoek van de familie? Ik vind het op basis van de tekst niet éénduidig, of zie ik iets over het hoofd?

Charly
    Teilnehmer

Ik vond dat wel duidelijk, vanwege het woord ‚angeödet‘, waardoor de zin daarna ‚aber nächstes Mal. Wirklich?‘ als negatief opgevat kan worden. Zo van pff daar heb ik echt geen zin in.

Ik had bij vraag 12 meer moeite met punt 3. Ik heb daar zelf ook lang getwijfeld. Ik vind dat het heel erg aan interpretatie onderhevig is of ‚ze doen alsof‘ en vind de bewering dan ook niet goed gesteld.

Marianne
    Teilnehmer

Eens met Charly over de twijfel bij punt 3. “ […], weil Pommes und Teigtaschen dick machTen“ en het latere „beim Essen klauten sie ihren Männern mehrere Teigtaschen und den Kindern die Hälfte der Pommes“ zijn hier de belangrijke zinnen.

Herkenning van de Konjunktiv van „machten“ vind ik voor 5H erg veel gevraagd en de andere zin is erg aan eigen interpretatie onderhevig v.w.b. de definitie van aan de lijn doen.

• Diese Antwort wurde vor 1 Woche von Marianne geändert.
    Ineke
    Teilnehmer

Metje opmerking over bewering 3 ben ik het wel eens, dat zit inderdaad in de uitdrukking ‚doen alsof‘.
    Maar bij bewering 7 vind ik het slot van de tekst wel wijzen in positieve richting.

Gilbert Jansen
    Teilnehmer

Je kunt niet van H5 leerlingen verlangen dat ze de toon van het woordje „wirklich“ in deze context (en inderdaad zoals Charly zegt in combinatie met angeödet) goed kunnen interpreteren.
    Correctiemodel klopt wat dat betreft, maar de bewering is veel te moeilijk. Ik vraag me af hoeveel vwo-leerlingen dit goed zouden kunnen beantwoorden……..

GabrielleFr
    Teilnehmer

Ik heb een vraag gesteld over de 12.3 bewering. Het gebruik van Konjunktiv, dus het kunnen interpreteren vind ik teveel gevraagd en ik zou hier gaan voor beide opties goedkeuren. Benieuwd wat de examenmakers hiervan vinden.

Marianne
    Teilnehmer

Hallo GabrielleFr,

Waar doe je dat? Ik heb dat nog nooit aan de hand gehad dat ik er een officiële opmerking over wilde maken, maar hier lijkt mij aanpassing van het CM wel op zijn plaats.

GabrielleFr
    Teilnehmer

Dat kun je hier doen: https://examenloket.officeheart.nl/stel-uw-vraag
    In dit formulier kun je aangeven dat je een „klacht“/“vraag“ hebt met betrekking tot bijvoorbeeld de correctie of een vraagstelling.

Ansicht von 8 Beiträgen – 1 bis 8 (von insgesamt 8)
  • Du musst angemeldet sein, um auf dieses Thema antworten zu können.