Start Foren Eindexamenforum 2026 VMBO GT 2026 – Tijdvak I Algemene indruk VMBO-GT examen

Ansicht von 9 Beiträgen – 26 bis 34 (von insgesamt 34)
  • Autor
    KTS
    Teilnehmer

Ik heb bij 20 leerlingen een gemiddelde van 22 pt.
    5 lln onder de 20 pt, het laagste is 12 pt, het hoogste is 37 pt. Heel graag tenminste een n term van 1…of hoger.

Venn
    Teilnehmer

Hier 2 groepen , ook hier door het ijs gezakt. Leerlingen vertelden zelf dat ze op een gegeven moment hun concentratie helemaal kwijt waren en het merendeel had moeite met tekst 7. Wij hebben gezien dat zij vooral bij tekst 7, 8 en 9 heel veel fouten hebben gemaakt. Zelfs onze sterke leerlingen hebben veel minder punten gescoord dan bij oefenexamens.

Wij vonden de teksten prima het past goed bij hun belevingswereld, alleen denken wij wel dat er teveel lange teksten waren en de antwoordmogelijkheden waren deels lang en/ of lastig geformuleerd voor mavo leerlingen.
    Wij hadden zelf ook vraag 6.3 verkeerd beantwoord.
    Wij hopen op een hoge N-term en een erratum op 6.3.

DkR
    Teilnehmer

Gewoon een prima examen!
    Wat een gejammer toch over ‚veel lange teksten’….. Wie leert zijn leerlingen in vredesnaam om het héle verhaal te lezen? Volslagen onzin! Gericht pér vraag een stuk tekst of een zin lezen, wát wordt er gevraagd, welk synoniem / andere omschrijving zie ik staan? Antwoord kun je altijd letterlijk aanwijzen in de tekst.
    Ook voor lange alinea’s geldt dit: antwoorden meestal aan het begin of het einde!
    Ik leer mijn leerlingen dit al jaren, en met effect! Scores altijd bóven landelijk gemiddelde.

Het probleem is niet de teksten op zich; Het probleem is dat het niveau van Nederlandse leerlingen hollend achteruit gaat; (Als een mavo 4 leerling niet eens meer weet wat een ‚Coupé‘ (treincoupé) is……… tja, waar blijven we dan? )

Als het nóg makkelijker moet worden zitten we over 10 jaar met Nijntje Pluis teksten, want anders is het te moeilijk…..

De jeugd moet van de smartphone af, en weer eens boeken en kranten ter hand nemen! Daar zijn we zelf bij!

Hoi DKR,

Gelukkig zijn er docenten zoals jij, die tips voor ons leken geven. Daar kunnen we gelukkig zeker wat mee.
    Mijn inclusieve leerlingen, en de leerlingen met een dubbel advies kader / theoretische kinderen zullen hierbij gebaat zijn.
    Ook de oproep om van de mobiel af te komen zal.niet aan dovemansoren gericht zijn. Dat gaan we gewoon massaal doen en de kinderen weer allemaal verplicht boeken laten lezen, want dat zullen ze later met de Duitse taal zeker gaan doen. Heel veel lezen, dat is de oplossing.
    Dus nogmaals dank voor de tips en het inzicht wat ik weer verkregen heb over mijn collega’s in den lande. Onderwijs elke dag anders en ik leer iedere dag weer.
    Maar hier hebben we 3 klassen, die het Duits examen gemaakt hebben. Gemiddeld van 22 punten. Het examen Duits is een armoedig examen, wat alleen maar gericht is op een vaardigheid. Ze kunnen nog geen frietje bestellen in Duitsland.
    Maar gelukkig gaat dat in 2030 veranderen. Succes allen bij het nakijken.

ramona
    Teilnehmer

De leerlingen die ik heb gesproken vonden de teksten niet leuk en ze vonden ze lang. Veel vielen op tekst 6 ( Saure Superkräfte) en tekst 7 helemaal uit. 1 klas gemiddeld 22 en 1 klas 23. hoop op een hoge n term van 1,5.

WW
    Teilnehmer

Hier een klas van 20 leerlingen gemiddeld 22,7. Het examen was te lang, ondanks de wel aansprekende teksten te moeilijk. Veel leerlingen hebben de punten op het einde laten liggen. ( wat toetsen we nu eigenlijk>??). N-norm van 1,5 vind ik ook wenselijk.

mv1979
    Teilnehmer

In reactie op bovenstaand bericht van DkR zou ik willen benadrukken dat er enorm grote niveauverschillen tussen vmbo-t-klassen zijn. Het maakt nogal uit of je op een mavo-havo lesgeeft, waardoor er relatief veel mavo/havo-leerlingen in je klas zitten of dat je lesgeeft op een vmbo b/k/t, waar de meeste leerlingen in je klas met een k/t-advies de school zijn binnengekomen hebben. Ook maakt het uit of je leerlingen grotendeels een Nederlandse achtergrond hebben, of dat voor hun Nederlands al hun tweede taal is. Een examen kan dus voor de ene groep mavo prima op niveau zijn, maar voor een andere groep mavo echt pittig. Een N-term zal dus aan een heel breed spectrum recht moeten doen. Prijs jezelf gelukkig als je hoge resultaten boekt, maar ga er niet vanuit dat dat uitsluitend aan een bepaalde aanpak ligt. Ik weet het uit ervaring!

BMG
    Teilnehmer

Naar aanleiding van de reacties op dit forum vreesde ik voor het ergste. Mijn klas van 9 leerlingen komt uit op een gemiddelde van 24.5. (laagste score 21, hoogste 29). Ik verwacht en hoop op een N-term rond de 1,0.

Eve
    Teilnehmer

niet volgens de correctieschrift.
    lees ook bericht van collega …/ mail naar het CSE
    Correctievoorschrift
    Voorbeelden van een juist antwoord zijn:
    gif / giftige planten/schimmels/paddenstoelen
    planten/eten waar je ziek van wordt
    gevaar voor de gezondheid
    dodelijke paddenstoelen/schimmels/planten

Dit betekent dat het antwoord ’schimmels‘ enkel mag worden goed gerekend in combinatie met het woord ‚giftig‘ of ‚dodelijk‘. Echter staan deze woorden niet in de tekst. Er wordt gesproken over ongezond/ gezondheidsschadelijke planten óf gevaarlijke paddenstoelen. Het woord ‚Schimmel‘ wordt niet met een bijvoeglijk naamwoord versterkt/ geduid. Om deze reden dient, naar mijn mening, het antwoord ’schimmel(s) een opzichzelfstaand en volledig antwoord te zijn.

Ansicht von 9 Beiträgen – 26 bis 34 (von insgesamt 34)
  • Du musst angemeldet sein, um auf dieses Thema antworten zu können.