Start › Foren › Eindexamenforum 2026 › VMBO GT 2026 – Tijdvak I › Algemene indruk VMBO-GT examen
- Dieses Thema hat 17 Antworten sowie 17 Teilnehmer und wurde zuletzt vor vor 6 Stunden, 50 Minuten von
Liesbeth aktualisiert.
-
AutorBeiträge
-
18. Mai 2026 um 16:18 Uhr #94842
Paul Goossen
AdministratorDiscussieer hier over je algemene indruk van dit examen.
18. Mai 2026 um 16:28 Uhr #94843Arjan
TeilnehmerIk vond zelf het examen best leuke teksten bevatten, echter mijn leerlingen zijn finaal door het ijs gezakt.
Ben benieuwd hoe het bij anderen is gegaan.18. Mai 2026 um 16:43 Uhr #94845MDM
TeilnehmerZelf vond ik het examen op zich wel te doen. Wel wat meer langere teksten (voor mijn gevoel).
@Arjan, ook mijn leerlingen zijn finaal door het ijs gezakt. Het is echt slecht gemaakt. Verschillende leerlingen onder de 20 punten.18. Mai 2026 um 16:50 Uhr #94846henrynap
TeilnehmerDe teksten waren best leuk dit jaar, met aansprekende onderwerpen.
Vraag 1 is meestal een inkoppertje, maar deze keer lastig, veel fouten!
Tekst 4 was leuk, maar vraag 20 was idd door het antwoordmodel verwarrend; hierdoor heb ik ook soepeler
gerekend.
Bij tekst 7 zijn er veel onderuitgegaan.
Gem. score van 25, hoogste 33, laagste 20 (9 deelnemers).
Ik vond het lastiger dan andere jaren voor de leerlingen.18. Mai 2026 um 16:52 Uhr #94847Arjan
Teilnehmer@MDM. Dat heb ik ook. Kom gemiddeld op 22 pnt. Nog nooit zo laag gehad over een groep.
En ik deel je mening dat er meer langere teksten in zaten. En ook al heb ik er enorm op gehamerd dat het kan, vrees ik dat heel veel leerlingen zijn gaan twijfelen met zoveel B en D als antwoord in de eerste 20 vragen…18. Mai 2026 um 16:56 Uhr #94849KB
TeilnehmerVoor de leerlingen was het t.o.v. voorgaande jaren pittiger. Veel lange teksten waardoor de concentratie niet meer optimaal was op het einde.
18. Mai 2026 um 17:36 Uhr #94858sjziel@hotmail.com
TeilnehmerLeerlingen dit jaar voor het eerst, heel slecht gemaakt. Ik heb het in 25 jaar nog nooit zo laag gehad. Groot deel van de lln scoort onder de 20 punten. Zelf eerst het examen gemaakt en niet het idee dat het zo anders dan andere jaren was.
18. Mai 2026 um 18:52 Uhr #94870Wido
TeilnehmerLange teksten, maar wel meer aansprekend dan vorige jaren.
De resultaten van de laatste jaren waren bij mij niet echt om over naar huis te schrijven. (steeds net iets onder landelijk gemiddelde). De voorbereiding dit jaar gaf me goede moed. Deze groep had alle examens beter gemaakt dan de groepen die ze voor hen als echt examen hadden gemaakt.
Tijdens het nakijken van dit examen werd ik steeds minder positief. Het resultaat valt mij tegen.
17 lln. – gem. 26 ptn.
Laagste 20 ptn. – hoogste 38 ptn.Gezien de N-termen van de laatste jaren, houd ik mijn hart vast.
18. Mai 2026 um 19:29 Uhr #94876AWS
TeilnehmerJaren en jaren geleden hadden we eens een N-term van 2.0…. Nou…. doe mij die nu ook maar, echt om te jánken dit. Laagste score 14, hoogste 34 Een zeer teleurstellend gemiddelde van 21 p. met 16 leerlingen.
18. Mai 2026 um 19:42 Uhr #94879friederike1969@gmail.com
TeilnehmerOp zich leken de teksten leuk en had ik niet verwacht dat het resultaat zo teleurstellend zou zijn. De leerlingen hadden het er klaarblijkelijk alsnog erg moeilijk mee, want een examen Duits is bij mij nog nooit zo slecht gemaakt als nu .
Ik heb te maken met buitengewoon lage scores, minder dan 20 punten is meer regel dan uitzondering deze keer. Het lijkt alsof de van oorsprong Oostenrijkse tekst (1) moeilijk toegankelijk was voor mijn leerlingen. De Geldspeicher van Dagobert Duck neu gestalten klinkt heel anders dan dat je zegt dat je de Geldschrank of Safe van Dagobert Duck erneuern möchte. Verwarrend voor de leerlingen en een slechte start van het examen.
18. Mai 2026 um 19:57 Uhr #94883rls
TeilnehmerOef, ook ik moest even een aantal keer slikken tijdens het nakijken. Scores vallen tegen. Ik herken de andere aangegeven zaken. Thema’s wel leuk, inhoudelijk een stuk moeilijker dan verwacht/gehoopt. Gemiddelde is het laagste in 10 jaar: 24,2 punten van 26 leerlingen. Laagste 12 punten, hoogste 32. Ik mag toch hopen dat de N-term boven de 1,0 is…
18. Mai 2026 um 20:09 Uhr #94887mv1979
TeilnehmerBij mij ook heel slecht gemaakt helaas 🙁 Gemiddeld 20 punten, 19 leerlingen. Laagste 11 punten, hoogste 30. Waar mijn leerlingen op stukliepen waren de vele lange antwoordmogelijkheden (bijvoorbeeld vraag 14, antwoord D!) en de lastige formulering van de antwoordmogelijkheden. Bijvoorbeeld vraag 34, antwoord D -> „elterliche Hilfe“ hebben de meesten niet begrepen, een formulering als „sie wurden von den Eltern geholfen“ hadden ze zeker geen moeite mee gehad. Ook een formulering als „Sie hat ihre Fans zu Kreativität angeregt“ is m.i. onnodig ingewikkeld. Hoe zien jullie dat? Ik hoop ook op een flinke N-term om de schade nog een beetje te beperken…
Voor de beeldvorming: mijn school staat in Rotterdam, en voor de meeste leerlingen is Nederlands hun tweede taal.18. Mai 2026 um 20:22 Uhr #94888j.vd.werff@bhc.nl
TeilnehmerHet examen is bij mij ook relatief slecht gemaakt als ik kijk naar voorgaande jaren.
Vorig jaar bijna niemand onder de 20 punten en nu toch best veel.
Gemiddeldes in 3 clusters van 23p, 23,7 en 26,5.
Hoogste 38, laagste 14.
Hoop toch ook een n-term van minimaal 1.18. Mai 2026 um 20:43 Uhr #94895Helma
TeilnehmerHet examen is dit jaar relatief slecht gemaakt in vergelijking met voorgaande jaren. Zelfs de doorgaans sterkere leerlingen komen gemiddeld niet hoger dan ongeveer 22 punten uit. Het is een examen dat ik in deze mate van lage scores nog niet eerder heb gezien. De hoogste score ligt op 35 punten, terwijl de laagste 19 punten is. Het gemiddelde ligt op 24 punten.
18. Mai 2026 um 20:49 Uhr #94899Herrvoorhorst
TeilnehmerIk ben ook echt niet gelukkig met de uitkomsten van mijn groepen, hoewel ik voorzag dat dit juist verrassend sterke leerlingen waren. Ik heb een gemiddelde van 24 en 25 punten. Mij leken de teksten ook goed te doen, hoewel ik nu twijfel of de informatiedichtheid van de teksten niet te hoog was.
Conclusie: heel graat een n-term >1!
18. Mai 2026 um 20:51 Uhr #94902mm69
TeilnehmerBen niet bepaald blij met de resultaten: klasje van 17 leerlingen. Hoogste 34, laagste 15, gemiddeld 22.9…heb betere scores meegemaakt.
18. Mai 2026 um 21:13 Uhr #94908sonja
TeilnehmerLeuke teksten. Maar ik ben ook niet blij met de resultaten.
13 leerlingen. Laagste score 17, hoogste 40 (moedertaler) c.q. 29p, gemiddeld dus 23p (zonder de moedertaalspreker).
Leerlingen hebben vooral over de lengte van de teksten geklaagd en tekst 7 vonden ze heel lastig.
Moeilijkste vraag bij me vraag 36, slechts 2 leerlingen hadden deze goed (15%).19. Mai 2026 um 09:02 Uhr #94929Liesbeth
TeilnehmerDe teksten waren dit jaar leuk qua onderwerpen!
Ruimte in het Cito-antwoordmodel bij vraag 20 om „kopen/verkopen“ goed te rekenen als het „tauschen“ betreft is teleurstellend voor het veronderstelde niveau. En al helemaal als „gekregen“ – zoals hier bepleit – wordt goed gerekend. Geldt ook voor ruimte in antwoordmodel bij vraag 38.
18 leerlingen
gemiddeld 31,2 punten
hoogste: 40 punten
laagste: 23 punten
(geen native speakers)
twee leerlingen hadden geen tijd meer voor twee (open) vragen -
AutorBeiträge
- Du musst angemeldet sein, um auf dieses Thema antworten zu können.