Startseite Foren ==> Eindexamenforum 2025 HAVO 2025 – Tijdvak I Algemene indruk / Hoe is het bij jou gemaakt?

Ansicht von 10 Beiträgen – 1 bis 10 (von insgesamt 10)
  • Autor
    Paul Goossen
    Administrator

Algemene indruk / Hoe is het bij jou gemaakt? Reageer hier.

Ineke
    Teilnehmer

Ik vond het qua moeilijkheidsgraad een prima examen. Wel vond ik dat er veel lange, niet altijd even boeiende teksten in zaten, wat meer afwisseling qua lengte zou prettig zijn.
    Weinig vragen m.b.t. signaalwoorden en Lückentexte, ook geen vraag om een ontbrekende zin of alinea in te passen of kopjes te verbinden aan alinea’s.
    Mijn 15 leerlingen hebben gemiddeld 32,7 punten gescoord (laagste 25/hoogste 41).

• Diese Antwort wurde vor 1 Woche von Ineke geändert.
    Charly
    Teilnehmer

Een examen dat niet al te moeilijk was qua vraagstelling. Moeilijkheidsgraad zat hem in de lange teksten, veel moeilijke woorden en de thema’s van sommige onderwerpen (saai!). Veel leeswerk, van de 26 leerlingen zaten er 24 tot het eind en een aantal waren echt nog niet klaar.

Inderdaad weinig Lücken en ook de ’normale‘ beweringsvragen waren er weinig. Enkele vragen hebben bijna alle leerlingen fout (vraag 14/15 bijv.).

Pro Kontra tekst voor het eerst weer sinds jaren. Pluspunt was dat dit wel een leuke tekst was en niet moeilijk te beantwoorden. Veel punten waard, dus fijn voor leerlingen. Zoiets mogen ze er wat mij betreft wel inhouden!

Jammer dat de afsluitingstekst (ondanks scannen) wel nog van leerlingen vroeg dat ze goed moesten lezen. Niet iedereen heeft daar, ook door tijdsgebrek, nu de punten gepakt. De concentratie was op.

• Diese Antwort wurde vor 1 Woche von Charly geändert.
    genietvanhetleven
    Teilnehmer

Prima examen, al vonden mijn leerlingen tekst 7 niet interessant.
    Laagste 23 hoogste 46, gemiddeld 34.5 punten

Rob de Boer
    Teilnehmer

Mijn algemene indruk: de havo leerlingen moeten dit niveau aankunnen, het was echter wel veel leeswerk en daardoor kwam een aantal leerlingen in tijdnood. Er waren van mijn 41 kandidaten slechts 5 leerlingen voor tijd klaar, dat zegt wel iets vind ik. Het merendeel van de teksten had een onderwerp dat prima aansluit bij de belevingswereld van de kandidaten, tekst 7 viel hiermee uit de boot. Ook de literaire tekst viel prima te doen en daarnaast vond ik dat de meerpuntsvragen bij de verschillende teksten prima te doen waren: al met al een goed examen.
    Laagste score 13 hoogste score 44 punten bij 41 leerlingen, gemiddelde 32 punten.

• Diese Antwort wurde vor 1 Woche von Rob de Boer geändert.
    Stefanie
    Teilnehmer

Ik zit op een lijn met Ineke. Saaie teksten en ook wat de lengte betrefthad er meer afwisseling in kunnen zitten. Bij de meerkeuzevragen hoefde je echt niet tussen de regels te lezen, je kon makkelijk twee ervan meteen wegstrepen. Mijn leerlingen hebben geen tijd te kort gehad. Gemiddelde 29,5 punten bij 23 leerlingen. Dit was in de lijn van verwachten. Zwakke cohort.

jojojo
    Teilnehmer

Eens met de rest. De vragen bij het examen waren prima te doen, maar de teksten waren lang. Ik miste afwisseling in de lengte en soorten van de teksten. Ik miste een interview met veel vragen (nu was dat alleen het mammoet-interview) en wat korte nieuwsartikelen. De laatste tekst vond ik flauw: veel lees/zoekwerk voor weinig punten.

Veel teksten bevatten ook moeilijke grammaticavormen (Konjunktiv) of lastige woorden, die echt niet in het standaardrepertoire zitten. Dat kost veel opzoektijd.

7 leerlingen, punten tussen 22 en 32 en gemiddelde van 27,2. Naar verwachting, want het was geen sterke groep Twee leerlingen hebben flink lager gescoord dan verwacht, maar dat zal hun concentratie/voorbereiding zijn geweest…

FrauHorijon
    Teilnehmer

Van een aantal leerlingen hoorde ik terug dat het qua niveau wel te doen was, maar dat ze de tijd heel erg hard nodig hadden. De concentratie was na 2 uur wel echt op. Jammer.
    Gemiddeld 29,5 en 35,2

Ik sluit me hierbij aan. De moeilijkheidsgraad van zowel de teksten als de vragen waren prima, maar als geheel was het examen te lang. De vragen vond ik ook niet echt afwisselend. Zoals hierboven al benoemd waren het veel dezelfde soort vragen waar veel leestijd voor nodig was. Jammer dat er weinig gebruik werd gemaakt van de signaalwoorden, daar heb ik mijn leerlingen veel mee aan de slag gezet.
    Gemiddeld kom ik uit op 31,7 (22-39pt) in mijn klas van 24. Dit valt me best tegen, aangezien een heel aantal bij de examentrainingen veel hoger scoorden.

hpgommans
    Teilnehmer

Zelf vond ik het goed te maken. Ongeveer de helft had tot het eind nodig. Gemiddeld 29,7; laagste 21, hoogste 42. Een kandidaat die bij de Deutsch-olympiade en Goethe goed scoort heeft nou slechts 39 punten. Een N-term van 0,7 zou ik minimaal op prijs stellen, of gewoon bij een goed examen 1,0, zoals het hoort.

Ansicht von 10 Beiträgen – 1 bis 10 (von insgesamt 10)
  • Du musst angemeldet sein, um auf dieses Thema antworten zu können.