Start › Foren › Eindexamenforum 2026 › HAVO 2026 – Tijdvak I › Vraag 8
- Dieses Thema hat 12 Antworten sowie 9 Teilnehmer und wurde zuletzt vor vor 1 Monat, 1 Woche von
Remco aktualisiert.
-
AutorBeiträge
-
20. Mai 2026 um 21:39 Uhr #95110
Charly
TeilnehmerZijn er meer mensen die vraag 8 met ‘nee’ hebben beantwoord? Ik vind het voorbeeld en dus ook het antwoord dat het Cito geeft, iemand van deelname aan het team buitensluiten, namelijk veel verder gaan dan iemand bespotten. Lullige opmerkingen zou ik eerder onder spot scharen, maar daar werd geen voorbeeld van gegegeven.
20. Mai 2026 um 21:41 Uhr #95112Abi2026
TeilnehmerBij mij hadden inderdaad veel leerlingen met „nee“ geantwoord.
20. Mai 2026 um 22:06 Uhr #95120K.S.
TeilnehmerBeste allemaal,
Net als jullie had ik ook leerlingen met het antwoord ’nee‘. Ik twijfelde zelf ook, maar ik denk, dat ze dit baseren op het einde van de zin ‚lautet die Begründung‘. Het wordt dus hardop gezegd. Liever met minder leerlingen dan met Markus. En omdat er in de volgende zin gesproken wordt over ‚Demütigung‘ (o.a. vernedering). Toch vind ik het best dubieus. Het is een beetje, wat je als leerling onder ’spot‘ verstaat.
20. Mai 2026 um 22:22 Uhr #95123Stefanie
TeilnehmerBij mij heeft ook 2/3 de vraag met „nee“ beantwoord. Ik denk dat komt, omdat in de vraag staat „Staat in het voorafgaande deel van deze tekst een voorbeeld hiervan?“ en veel leerlingen dan alleen maar in dezelfde alinea hebben gezocht. Ten minste denk ik dat dit de aanleiding zou kunnen zijn.
20. Mai 2026 um 22:32 Uhr #95124Charly
TeilnehmerDank voor jullie antwoorden! Toch vind ik nog steeds: ‘liever met minder dan met Marcus’ … dat vind ik persoonlijk geen spot meer. Dat is gewoon ronduit gemeen en krijgt wat mij betreft het label pesten. Spot zou het zijn als ze Markus een slome zouden noemen of iets dergelijks. Het zal dan inderdaad dan door dat stukje ‘Lautet die Begründung’ komen. Ik had zelf bij deze vraag in ieder geval nee ingevuld. Ik denk dat ik er een melding van ga maken bij het Cito.
20. Mai 2026 um 23:11 Uhr #95127Remco
TeilnehmerEens hoor Charly, ik had zelf ook ’nee‘ gezegd, want het is inderdaad eerder pesten/uitsluiten dan spottend, volgens mij?
Misschien moeten we het melden bij het examenloket en kijken wat ze ermee doen? Misschien dat meer collega’s nog opgevallen is, dat dit antwoord erg vaak verkeerd is gegeven?21. Mai 2026 um 06:43 Uhr #95131jennydevries
TeilnehmerHier exact hetzelfde. Het gaat er maar net om wat je onder „spot“ verstaat. Ik zie dat toch als iemand mondeling belachelijk maken en dat is niet wat in de tekst staat.
21. Mai 2026 um 08:21 Uhr #95132Piet-R76
TeilnehmerHet worden zo langzamerhand meer examens Nederlands dan Duits
21. Mai 2026 um 10:04 Uhr #95144Mirko Kuhlmann
TeilnehmerIk heb een aantal leerlingen met als antwoord: “ja, ‘Denn in’.”
Dus de “voorbeelden” van de stem in zijn hoofd. Ookal is de stem fictief, vind ik dit binnen de strekking van het woord “spotten” eigenlijk een beter antwoord dan dat van het correctiemodel.Hoe zouden jullie hiermee omgaan? Het is me duidelijk dat het niet in het correctiemodel staat natuurlijk. Maar als dit bij anderen ook zo is wil ik wel over deze vraag nog contact opnemen…
-
Diese Antwort wurde vor 1 Monat, 2 Wochen von
Mirko Kuhlmann geändert.
21. Mai 2026 um 20:17 Uhr #951901234MIR
TeilnehmerBij mij ook meerdere leerlingen die nee hadden ingevuld. Als er staat dat ze als reden (Begründung) liever zonder hem met te weinig teamleden willen spelen zou je dit ook als geen spot, maar een reactie van zijn klasgenoten kunnen zien.
Citaat: Am Ende verzichtet „meine Mannschaft auf mich, lieber in Unterzahl. als mit Markus, lautet die Begründung.21. Mai 2026 um 20:27 Uhr #951911234MIR
TeilnehmerIk heb zojuist de vraag ingediend bij het examenloket
23. Mai 2026 um 16:22 Uhr #952201234MIR
TeilnehmerIk heb antwoord ontvangen van het examenloket op deze vraag:
Spot is inderdaad iets wat uitgesproken wordt. In de tekst maakt Markus duidelijk wat ze hebben gezegd: „Lieber in Unterzahl als mit Markus, lautet die Begründung“. Spot kan zich ook in minachting uiten, wat hier zeker het geval is. We houden aan het correctievoorschrift vast en geven deze opgave bij de normeringsbespreking bijzondere aandacht.25. Mai 2026 um 20:58 Uhr #95241 -
Diese Antwort wurde vor 1 Monat, 2 Wochen von
-
AutorBeiträge
- Du musst angemeldet sein, um auf dieses Thema antworten zu können.