Start › Foren › Eindexamenforum 2026 › HAVO 2026 – Tijdvak I › VRAAG 5
- Dieses Thema hat 13 Antworten sowie 12 Teilnehmer und wurde zuletzt vor vor 2 Stunden, 44 Minuten von
Lieke aktualisiert.
-
AutorBeiträge
-
20. Mai 2026 um 16:10 Uhr #95075
Paul Goossen
AdministratorDiscussieer hier over deze vraag.
20. Mai 2026 um 22:17 Uhr #95122K.S.
TeilnehmerVraag 5 wordt eigenlijk verkeerd ingeleid. Er staat, dat er naast het afdekken van voedsel en drankjes nog twee heel verschillende, effectieve tips voor het verjagen van wespen worden genoemd. Het voorbeeld is echter een manier om de wespen niet aan te lokken. Dat is wat anders dan wegjagen.
Veel leerlingen hebben bij mij ’schieben‘ helaas niet opgezocht en dan geschreven over ‚voorzichtig wegjagen met de hand of een menukaart‘. Wat doen jullie met zo’n formulering?
Daarnaast zijn er leerlingen die hebben opgeschreven, dat je niet hectisch moet doen en niet met je handen moet gaan wapperen. Of ze hebben dit anders geformuleerd, namelijk met ‚rustig blijven‘.
Dat is geen antwoord mogelijkheid volgens het correctievoorschrift, maar het is wel een concrete tip. Ik zie het in elk geval voor me, hoe mensen soms panisch reageren en gaan wapperen en de wesp daarmee agressiever maken, terwijl als je rustig blijft, de wesp op een gegeven moment weg gaat.Zien jullie dit ook als een mogelijk antwoord?
21. Mai 2026 um 09:38 Uhr #95140Harm
Teilnehmer„rustig wegjagen met de hand“ heb ik goed gerekend.
21. Mai 2026 um 09:53 Uhr #95141Rosa
TeilnehmerVeel leerlingen hebben een ander woord dan wegschuiven. Inderdaad komt wegjagen voor, maar ook wegslaan en wegduwen etc. Volgens mij is bij een ander woord dan ’schuiven‘ de toevoeging ‚voorzichtig‘ wel belangrijk.
Over ‚voorzichtig wegslaan‘ twijfel ik. Ik neig naar fout rekenen. Wat zouden jullie doen?
@ K.S. ik zou de formulering ‚rustig blijven‘ niet goed rekenen, volgens mij laat het correctiemodel daar geen ruimte voor. Maar ik laat me graag corrigeren :-).
-
Diese Antwort wurde vor 9 Stunden, 5 Minuten von
Rosa geändert.
21. Mai 2026 um 09:56 Uhr #95143DkR
TeilnehmerZien jullie dit ook als een mogelijk antwoord? : Nee; er wordt gevraagd naar een tip om ze te verjagen, en niet wat je juist NIET moet doen…..
21. Mai 2026 um 10:29 Uhr #95146K.S.
TeilnehmerBeste DkR,
Ik begrijp, dat ze vragen naar een tip om te verjagen, maar bij de inleiding wordt een voorbeeld gegeven, dat ook niet gaat over verjagen, maar over het niet ‚aanlokken‘ van de wespen, namelijk het afdekken van etenswaren.
Ook komen in het dagelijks leven tips voor met wat je ’niet‘ moet doen. Denk aan: Niet met vuurwerk stunten of niet te veel doen op het heetst van de dag.21. Mai 2026 um 10:33 Uhr #95148Remco
TeilnehmerIk heb rustig wegjagen ook goed gerekend, is ook gewoon beter Nederlands dan een wesp wegschuiven. Meestal vliegen ze toch, dat is lastig schuiven haha! 🙂
Als er maar wel genoemd is ‚rustig‘ i.p.v. hysterisch rond wapperen, want dat is de duidelijke tegenstelling in de tekst.21. Mai 2026 um 13:30 Uhr #95162sdjong
TeilnehmerIk ben het eens met de redenering van Remco. Wegjagen goed rekenen, maar uitsluitend als er ook ‚rustig‘ bij genoemd is, want dit is de essentie.
21. Mai 2026 um 13:32 Uhr #95163Charly
TeilnehmerRustig blijven staat m.i. niet in het correctievoorschrift. Dat vind ik echt wezenlijk iets anders dan de wesp met de hand wegschuiven. Het lijkt mij het beste als wij ons allen aan het CV houden, zodat er uniform nagekeken wordt en er geen voordelen voor leerlingen ontstaan.
21. Mai 2026 um 14:34 Uhr #95168K.S.
TeilnehmerBeste allemaal,
In dit geval heb ik een duidelijk antwoord van het examenloket gehad en mag iets in de trant van ’niet hectisch doen‘ of ‚rustig blijven‘ niet goed gerekend worden. Dus daarin heb ik duidelijkheid ontvangen. Jammer voor de leerlingen die een dergelijk antwoord hadden, maar ook fijn, dat er duidelijkheid is.
21. Mai 2026 um 15:07 Uhr #95170KarinP
TeilnehmerIk heb twee leerlingen die hier ‚wegschieten‘ met de hand of menukaart hebben geantwoord. Ik wil dit fout rekenen – gevalletje: niet (goed) opgezocht en dan ook niet echt logisch nagedacht… wegjagen en wat er verder op lijkt, reken ik wel goed.
21. Mai 2026 um 15:10 Uhr #95171Schneekoenigin
TeilnehmerRustig wegjagen heb ik goed gerekend, inderdaad alleen met de toevoeging „rustig“.
„Rustig wegschieten“ is uiteraard fout.21. Mai 2026 um 15:30 Uhr #95174Joscha77
TeilnehmerEn om de vraag van Rosa nog maar eens te herhalen: Wat zouden jullie doen met „rustig wegslaan“?
21. Mai 2026 um 16:14 Uhr #95176Lieke
TeilnehmerJa, ik heb er ook met met ‚voorzichtig wegslaan‘. Door de toevoeging ‚voorzichtig‘ wil ik het denk ik toch goedrekenen als alternatief voor ‚wegschuiven‘.
-
Diese Antwort wurde vor 9 Stunden, 5 Minuten von
-
AutorBeiträge
- Du musst angemeldet sein, um auf dieses Thema antworten zu können.