Start Foren Eindexamenforum 2026 VWO 2026 – Tijdvak I Algemene indruk VWO examen

Ansicht von 22 Beiträgen – 1 bis 22 (von insgesamt 22)
  • Autor
    Paul Goossen
    Administrator

Discussieer hier over je algemene indruk van dit examen.

Ellenvw
    Teilnehmer

Prima te doen. Veel leerlingen schoten wel bij tekst 1 in de stress, aangezien ze dit meteen een lastige tekst vonden. Niet een relaxte start voor veel leerlingen, omdat ze ervan uitgaan , dat dit meestal een tekst is die goed te doen is………

s.abushab
    Teilnehmer

Eens, geen drama maar wel een beetje jammer om zo te beginnen.
    Ik ga weer van een n-term 0 uit.

Piet-R76
    Teilnehmer

Gaan we nu voor het zoveelste jaar weer reclame maken voor een N-term 0,0 puur gebaseerd op hoe je eigen groep het heeft gemaakt? Besef dat er ook regio’s in Nederland zijn waar de leerlingen de examens minder goed hebben gemaakt door allerlei omstandigheden. Een beetje begrip daarvoor zou op zijn plaats zijn.

Willem
    Teilnehmer

Goed punt. Hoe is het bij jullie gemaakt?

s.abushab
    Teilnehmer

Bij mij hebben zij het helemaal niet zo goed gemaakt hoor, mijn inschatting is gebaseerd op het niveau van het examen zelf en niet op de resultaten van de leerlingen.

NickvLith
    Teilnehmer

Ik vond het op zich een prima examen. Vraag 1 was erg jammer en verder waren er wat zaken waar ik zelf over twijfelde. Mijn vermoeden is dat we een N-term van 0,4 in dit geval best zouden kunnen verantwoorden, als je kijkt naar bv. vraag 1, vraag 22, vraag 17 en de grotere hoeveelheid beweringsvragen.

Stefanie
    Teilnehmer

Ik heb het idee gehad dat je nu vooral moest kijken wat er niet in de tekst staat, in plaats van lezen wat er wel staat. Je kon lekker doorheen gaan met elimineren. De literaire tekst was een lange lap met zinnen over vier regels. De wel-niet-vragen zaten dan op plekken/momenten tijdens het lezen dat je niet echt in een flow kon komen. Het niveau van de teksten was wel goed te doen. Een N-term van 0,4 vind ik wel gerechtvaardigd, o.a. omdat sommige beweringsvragen verwarrend waren. Realistisch: ze gaan niet hoger dan een 0,2.

Eva-Maria
    Teilnehmer

Ik vond het een prima examen maar wel ietse moeilijker dan vorig jaar door tekst 1+4 met lastige onderwerpen, veel meer een VWO examen dus. De vraagstellingen voor tekst 7 en 4 waren lastig .
    Een beetje compensatie lijkt me gepast, iets van 0,3 misschien?

GabrielleFr
    Teilnehmer

Het examen vond ik niet leuk! Tekst 1 is geen fijne binnenkomer, bij vraag 17 gaan leerlingen zwemmen bij het formuleren (vraag gewoon naar 1 woord). Waarom dit jaar bij de tekst over Gucci de beweringen niet alfabetisch zetten, maar vervolgens ook niet chronologisch. Ik vond het examen ook weer te lang, waardoor je toch leerlingen naar de klok ziet kijken en ze niet rustig kunnen nadenken/ antwoorden even dubbelchecken, controleren of ze echt alles ingevuld hebben. Als ze dan toch 41 vragen moeten maken bij 10 teksten mogen ze er van mij ook best een half uur langer voor krijgen. Maar goed, dit is al jaren wat mij betreft een irritatie. Het is meer een tekstvaardigheid- (Nederlands) en concentratietest. Bij mij is een aantal leerlingen (normaal goed voor een ruime voldoende) behoorlijk onderuit gegaan, echt jammer!

En dan even over het literaire fragment: kan iemand mij vertellen hoe onderstaande zin is ontstaan? Staat die echt zo in dit boek of is hier een aanpassing gedaan? Mijn native collega haakte af 🙂

„Auch andere Leute erhielten die Nachrichten inzwischen, erst Johanna und Wolf, dann hatten mich weitere Freunde und Bekannte angerufen, um mir von seltsamen Nachrichten zu erzählen, Iris, eine Freundin aus dem Ort, die ich vor Jahren in ihrem Computerladen kennengelernt hatte, ich hatte ein Kabel gekauft, wir
    waren ins Gespräch gekommen.“

• Diese Antwort wurde vor 1 Monat, 2 Wochen von GabrielleFr geändert.
    • Diese Antwort wurde vor 1 Monat, 2 Wochen von GabrielleFr geändert.
    Ellenvw
    Teilnehmer

Ja die volgorde van Gucci tekst viel me ook al op. En dan echt maar 1 bewering die niet op volgorde staat. Vond ik ook erg vreemd……..

Piet-R76
    Teilnehmer

Ik zou op basis van de teksten en de vraagstelling een n-term van rond de 0,6 zeer wenselijk vinden.

Stefanie
    Teilnehmer

„Auch andere Leute erhielten die Nachrichten inzwischen, erst Johanna und Wolf, dann hatten mich weitere Freunde und Bekannte angerufen, um mir von seltsamen Nachrichten zu erzählen, Iris, eine Freundin aus dem Ort, die ich vor Jahren in ihrem Computerladen kennengelernt hatte, ich hatte ein Kabel gekauft, wir
    waren ins Gespräch gekommen.“

Ja, kan je zo doen. In het Duits: künstlerische Freiheit. Niks mis mee, alleen onprettig voor de leerlingen.

h.broekhuis
    Teilnehmer

Tekst 1 vonden ze zeer lastig. Hierdoor raken sommigen enigszins in de stress. Daarna ging het wat beter. Op het einde zaten veel van mijn leerlingen er echt een beetje doorheen en scoorden ze steeds slechter. Al met al denk ik dat voor de gemiddelde vwo klas in 2026 een examen was dat niet overdreven moeilijk maar zeker ook niet makkelijk was. Eigenlijk een prima examen dus. Het zou wat mij betreft een N term van tussen de N= 0,5 en N= 1,0 moeten worden afhankelijk van hoe het in de verschillende streken en steden in den lande is gemaakt.

Charly
    Teilnehmer

Ik werd van dit examen niet heel enthousiast. Het was wederom te lang. Veel leerlingen in tijdsnood. De teksten waren qua thema op het eerste oog wel aardig, maar bij nader lezen toch ook wel aan de saaie kant. Tekst 1 als openingstekst pittig. Veel leerlingen in de stress. Velen hebben vraag 2 niet gevonden (ondanks 2x das heißt) Resolution lijkt dan toch te veel op het Engels, dat kan dan volgens leerlingen sowieso het antwoord niet zijn.
    Tekst over de rugzak denk ik alleen leuk als je zelf backpackervaring hebt. Voor veel leerlingen nog een te ver van hun bed show. Laatste tekst vond ik als afsluitende tekst niet per se makkelijk en leek leuk te gaan over sneakers, maar ze wisten er toch een klimaat tekst van te maken. Over tekst 4 en 7 is denk ik al genoeg gezegd.

Ik vond het examen verder wel goed te doen, het was moeilijker dan vorig jaar,. Daarnaast echt wel een aantal vragen die discussie oproepen. Ik hoop op n 0,4 .

MV
    Teilnehmer

Om zo te moeten beginnen met een examen is voor de leerlingen erg vervelend. Ik vond het examen op zich wel te doen, afgezien van wat boven al genoemd is. Veel leerlingen hebben richting het einde echt wel moeten haasten wat duidelijk te zien is aan de scores van de laatste teksten. Een normering van 0,5 zou ik toch wel redelijk vinden.

VrgCsg
    Teilnehmer

Het examen was voor mijn leerlingen goed te doen, maar bij tekst 1 en tekst 4 was het toch best lastig om een de goede antwoorden te vinden. Soms was de formulering van een vraag ook niet geheel duidelijk. Ik ben benieuwd naar de N-term en zou het fijn vinden als deze tussen de 0,2 en de 0,4 ligt.

• Diese Antwort wurde vor 1 Monat, 2 Wochen von VrgCsg geändert.
    jochen
    Teilnehmer

Leerlingen klaagden – zoals meestal – over de lengte, maar het valt inderdaad op: vrijwel iedereen zit tot het eind.
    Nu had ik zelf ook het gevoel: tis wel véél. En dat blijkt ook wel te kloppen. Ik heb de afgelopen vier jaren eens naast elkaar gelegd:
    2023: 3750 woorden
    2024: 4087 woorden
    2025: 4248 woorden
    2026: 4432 woorden
    (ik heb alleen de bronteksten geteld, niet de opgaven).
    Het examen van 2026 heeft dus zo’n 700 woorden meer dan dat van 2023. Ik vind het fors.

Frea
    Teilnehmer

Het examen was zeker moeilijker dan vorig jaar.
    Tekst 1 was geen lekkere binnenkomer. Sommige vragen waren niet duidelijk. Vraag 16 moest ik een paar keer lezen voordat ik begreep wat er gevraagd werd. Vraag 22 was ook erg lastig. Ik vind het echt een wonder dat sommige leerlingen deze goed beantwoord hebben. Tekst 7 én de wel/niet vragen vond ik vaag. Daar hebben zelfs mijn talenwonders slecht gescoord. Namens mijn drie Duitse collega’s moest ik trouwens de volgende vraag stellen: Sinds wanneer is de zin „Erstens sollten die Eltern versuchen, die eigene Balance zu pflegen.“ correct Duits? In de originele tekst stond: „mit dem eigenen Stress umzugehen“.
    Hopelijk een keer een n-term die de leerlingen verdienen. Ik hoop op 0,4 of hoger!

Gammon
    Teilnehmer

Al mijn lln (inclusief twee Muttersprachler) zaten tot het eind. Vijf vragen -met name in tekst 4- vond ik verwarrend en konden anders geïnterpreteerd worden, zeker bij doordenkers.
    Blijkbaar zijn we er al zo aan gewend dat Cito geen passend examen kan maken, dat we een N-term onder de 1 normaal, dus de examens te gemakkelijk vinden. Begrijpen alleen de beta-collega’s hoe de N-term werkt? Als het een goed en passend examen is, moet de N-term gewoon 1 zijn…

Freddy Walhof
    Teilnehmer

Volgens mij zijn de normen voor de verschillende vakken al in 1999 vastgesteld. Duits en ook Aardrijkskunde bungelen sinds die tijd onderaan bij de gemiddelde cijfers. Om op dat gemiddelde cijfer te halen draai je gewoon aan de N-term en komen alle kandidaten samen uit op een 5,9 voor HAVO en 6,1 voor VWO. Op deze site: https://allecijfers.nl/eindexamens/duits/ kun je ook „mooi“ de ontwikkeling zien. Misschien zou het eens eerlijker zijn om alle vakken gelijk te behandelen.

Anna
    Teilnehmer

Qua niveau goed te doen. Sommige teksten waren vrij makkelijk, andere moest je je even in vastbijten. Vooral de juist/onjuist-vragen en de vragen bij het romanfragment en tekst 4 waren doorbijters. Het examen was wel te lang (zeker in combinatie met die onhandig geformuleerde vragen). Al mijn leerlingen hebben tot het eind zitten werken.

Ansicht von 22 Beiträgen – 1 bis 22 (von insgesamt 22)
  • Du musst angemeldet sein, um auf dieses Thema antworten zu können.