Start › Foren › Eindexamenforum 2026 › VWO 2026 – Tijdvak I › Algemene indruk VWO examen
- Dieses Thema hat 10 Antworten sowie 9 Teilnehmer und wurde zuletzt vor vor 11 Minuten von
Ellenvw aktualisiert.
-
AutorBeiträge
-
18. Mai 2026 um 16:18 Uhr #94841
Paul Goossen
AdministratorDiscussieer hier over je algemene indruk van dit examen.
18. Mai 2026 um 21:04 Uhr #94905Ellenvw
TeilnehmerPrima te doen. Veel leerlingen schoten wel bij tekst 1 in de stress, aangezien ze dit meteen een lastige tekst vonden. Niet een relaxte start voor veel leerlingen, omdat ze ervan uitgaan , dat dit meestal een tekst is die goed te doen is………
19. Mai 2026 um 11:04 Uhr #94947s.abushab
TeilnehmerEens, geen drama maar wel een beetje jammer om zo te beginnen.
Ik ga weer van een n-term 0 uit.19. Mai 2026 um 11:43 Uhr #94949Piet-R76
TeilnehmerGaan we nu voor het zoveelste jaar weer reclame maken voor een N-term 0,0 puur gebaseerd op hoe je eigen groep het heeft gemaakt? Besef dat er ook regio’s in Nederland zijn waar de leerlingen de examens minder goed hebben gemaakt door allerlei omstandigheden. Een beetje begrip daarvoor zou op zijn plaats zijn.
19. Mai 2026 um 12:01 Uhr #94951Willem
TeilnehmerGoed punt. Hoe is het bij jullie gemaakt?
19. Mai 2026 um 12:05 Uhr #94952s.abushab
TeilnehmerBij mij hebben zij het helemaal niet zo goed gemaakt hoor, mijn inschatting is gebaseerd op het niveau van het examen zelf en niet op de resultaten van de leerlingen.
19. Mai 2026 um 12:19 Uhr #94953NickvLith
TeilnehmerIk vond het op zich een prima examen. Vraag 1 was erg jammer en verder waren er wat zaken waar ik zelf over twijfelde. Mijn vermoeden is dat we een N-term van 0,4 in dit geval best zouden kunnen verantwoorden, als je kijkt naar bv. vraag 1, vraag 22, vraag 17 en de grotere hoeveelheid beweringsvragen.
19. Mai 2026 um 12:42 Uhr #94954Stefanie
TeilnehmerIk heb het idee gehad dat je nu vooral moest kijken wat er niet in de tekst staat, in plaats van lezen wat er wel staat. Je kon lekker doorheen gaan met elimineren. De literaire tekst was een lange lap met zinnen over vier regels. De wel-niet-vragen zaten dan op plekken/momenten tijdens het lezen dat je niet echt in een flow kon komen. Het niveau van de teksten was wel goed te doen. Een N-term van 0,4 vind ik wel gerechtvaardigd, o.a. omdat sommige beweringsvragen verwarrend waren. Realistisch: ze gaan niet hoger dan een 0,2.
19. Mai 2026 um 13:10 Uhr #94957Eva-Maria
TeilnehmerIk vond het een prima examen maar wel ietse moeilijker dan vorig jaar door tekst 1+4 met lastige onderwerpen, veel meer een VWO examen dus. De vraagstellingen voor tekst 7 en 4 waren lastig .
Een beetje compensatie lijkt me gepast, iets van 0,3 misschien?19. Mai 2026 um 14:10 Uhr #94966GabrielleFr
TeilnehmerHet examen vond ik niet leuk! Tekst 1 is geen fijne binnenkomer, bij vraag 17 gaan leerlingen zwemmen bij het formuleren (vraag gewoon naar 1 woord). Waarom dit jaar bij de tekst over Gucci de beweringen niet alfabetisch zetten, maar vervolgens ook niet chronologisch. Ik vond het examen ook weer te lang, waardoor je toch leerlingen naar de klok ziet kijken en ze niet rustig kunnen nadenken/ antwoorden even dubbelchecken, controleren of ze echt alles ingevuld hebben. Als ze dan toch 41 vragen moeten maken bij 10 teksten mogen ze er van mij ook best een half uur langer voor krijgen. Maar goed, dit is al jaren wat mij betreft een irritatie. Het is meer een tekstvaardigheid- (Nederlands) en concentratietest. Bij mij is een aantal leerlingen (normaal goed voor een ruime voldoende) behoorlijk onderuit gegaan, echt jammer!
En dan even over het literaire fragment: kan iemand mij vertellen hoe onderstaande zin is ontstaan? Staat die echt zo in dit boek of is hier een aanpassing gedaan? Mijn native collega haakte af 🙂
„Auch andere Leute erhielten die Nachrichten inzwischen, erst Johanna und Wolf, dann hatten mich weitere Freunde und Bekannte angerufen, um mir von seltsamen Nachrichten zu erzählen, Iris, eine Freundin aus dem Ort, die ich vor Jahren in ihrem Computerladen kennengelernt hatte, ich hatte ein Kabel gekauft, wir
waren ins Gespräch gekommen.“-
Diese Antwort wurde vor 1 Stunde, 41 Minuten von
GabrielleFr geändert.
-
Diese Antwort wurde vor 1 Stunde, 40 Minuten von
GabrielleFr geändert.
19. Mai 2026 um 15:40 Uhr #94981Ellenvw
TeilnehmerJa die volgorde van Gucci tekst viel me ook al op. En dan echt maar 1 bewering die niet op volgorde staat. Vond ik ook erg vreemd……..
-
Diese Antwort wurde vor 1 Stunde, 41 Minuten von
-
AutorBeiträge
- Du musst angemeldet sein, um auf dieses Thema antworten zu können.