Startseite › Foren › ==> Eindexamenforum 2025 › VWO 2025 – Tijdvak I › VRAAG 37-3
- Dieses Thema hat 6 Antworten sowie 5 Teilnehmer und wurde zuletzt vor vor 1 Monat, 2 Wochen von
Paul Goossen aktualisiert.
-
AutorBeiträge
-
16. Mai 2025 um 18:55 Uhr #94264
MarianneW
TeilnehmerWaarom is deze stelling onjuist?
Hij geeft dacht ik 2 redenen, namelijk dat ze nog in het dorp zijn (begin alinea 2) en dat Hugo misschien een hartaanval heeft gehad (begin alinea 3).Zie ik iets over het hoofd dat deze bewering onjuist maakt?
-
Dieses Thema wurde vor 1 Monat, 2 Wochen von
Paul Goossen geändert.
17. Mai 2025 um 09:10 Uhr #94275Stefanie
TeilnehmerJe moet de tekst nog eens rustig lezen. Heb ik ook gedaan. De stelling is: De ik-persoon kan meerdere reden verzinnen waarom haar vrienden nog weg zijn. In de tekst staat: „Ich wunderte mich sehr darüber (dat ze misschien in het dorp zijn verbleven). …… er wäre niemals so rücksichtslos gewesen, mich alleine über Nacht im Jagdhaus zurück zu lassen. Ich konnte mir nicht erklären, was geschehen war.“ Het lastige is hier de Konjunktiv. Ze is dus aan het gissen over wat zou zijn, maar zij geeft duidelijk aan, dat zij geen reden zou kunnen verzinnen. Het verhaal met de hartaanval zou dan misschien een reden kunnen zijn, maar ook niet echt, omdat Hugo een „Hypochonder“ is. Toch zou dat er dan maar een reden zijn.
17. Mai 2025 um 20:18 Uhr #94301c.k.van.den.berg@zuidergymnasium.nl
TeilnehmerIk vind ook dat ‘wel’ hier juist is. Want dat ze zelf concludeert dat ze geen reden kan verzinnen, wil nog niet zeggen, dat ze daarvoor niet had verzonnen dat ze in het dorp waren gebleven. De vraag richt zich expliciet op het hele fragment en niet alleen op de alinea waarin wordt nachgegrübelt. Samen met de hartaanval heeft ze gedurende het te lezen fragment dus wel degelijk 2 (meerdere) redenen bedacht. Vanwege de lezing van de Konjunktiv die Stefanie noemt, kan 1 ook juist zijn, kortom: in mijn ogen geen duidelijke vraag en zowel wel als niet is hier juist.
20. Mai 2025 um 10:41 Uhr #94348Pablo
TeilnehmerHoi,
Wat onze mening ook is: correctiemodel aanhouden, klacht indienen en dan komt er eventueel een wijziging. Ik reken het fout, als het niet overeenkomt met het correctiemodel, ook bij de 2e correctie.
20. Mai 2025 um 12:52 Uhr #94349c.k.van.den.berg@zuidergymnasium.nl
TeilnehmerJa, logisch. Ik heb het ook gemeld bij het CvTE en gisteren ingebracht in de examenbespreking.
-
Diese Antwort wurde vor 1 Monat, 2 Wochen von
c.k.van.den.berg@zuidergymnasium.nl geändert.
22. Mai 2025 um 06:45 Uhr #94384Paul Goossen
AdministratorHierbij een reactie van collega Chris van den Berg:
Bij vraag 37, stelling 3 staat: ‚de ik-persoon kan meerdere redenen verzinnen waarom haar vrienden nog weg zijn‘.
Ik lees in de tekst klip en klaar:
„…die beiden mußten im Dorf geblieben sein…“ & „…Vielleicht hatte Hugo einen Herzanfall erlitten“
Dat zijn toch echt 2 heel verschillende redenen die de ik-persoon heeft verzonnen.
Het juiste antwoord is in mijn ogen dan ook ‚wel‘, maar tot mijn verbazing wordt alleen ’niet‘ goedgerekend volgens het voorschrift, waarschijnlijk omdat als ‚bedenken‘ hetgeen wordt gezien dat deel is van het ’nachgrübeln‘. Echter staat in de vraag niet ‚volgens de 3e alinea‘ maar overeenkomstig ‚met het fragment‘. In het gehele fragment is 2x een door de ik-persoon bedachte reden te lezen:
de eerste keer ‚moeten beiden wel in het dorp zijn gebleven‘ (dus ze zijn er niet) en de tweede keer ‚heeft Hugo misschien een hartaanval gehad‘ (dus ze zijn er niet).
Ik vind dat er dus moet worden aangevuld dat hier ‚wel‘ ook correct is.22. Mai 2025 um 06:50 Uhr #94385Paul Goossen
AdministratorEen reactie van collega Marianne Vos
bewering 1: wakker worden is m.i. iets anders dan gewekt worden. In de tekst heeft de ik-persoon het erover dat Hugo en Luise haar hadden moeten wekken om binnen te komen. Dat is volgens mij iets anders dan „wakker worden als iemand terugkomt“.
bewering 3: de ik-persoon kan weldegelijk twee redenen verzinnen, al verwerpt ze de eerste („ze zijn in het dorp gebleven“) als onwaarschijnlijk. Ik kan de leerlingen die „wel“ hebben genoteerd geen ongelijk geven.
-
Dieses Thema wurde vor 1 Monat, 2 Wochen von
-
AutorBeiträge
- Du musst angemeldet sein, um auf dieses Thema antworten zu können.