Ansicht von 5 Beiträgen – 1 bis 5 (von insgesamt 5)
  • Autor
    MarianneW
    Teilnehmer

Waarom is deze stelling onjuist?
    Hij geeft dacht ik 2 redenen, namelijk dat ze nog in het dorp zijn (begin alinea 2) en dat Hugo misschien een hartaanval heeft gehad (begin alinea 3).

Zie ik iets over het hoofd dat deze bewering onjuist maakt?

Stefanie
    Teilnehmer

Je moet de tekst nog eens rustig lezen. Heb ik ook gedaan. De stelling is: De ik-persoon kan meerdere reden verzinnen waarom haar vrienden nog weg zijn. In de tekst staat: „Ich wunderte mich sehr darüber (dat ze misschien in het dorp zijn verbleven). …… er wäre niemals so rücksichtslos gewesen, mich alleine über Nacht im Jagdhaus zurück zu lassen. Ich konnte mir nicht erklären, was geschehen war.“ Het lastige is hier de Konjunktiv. Ze is dus aan het gissen over wat zou zijn, maar zij geeft duidelijk aan, dat zij geen reden zou kunnen verzinnen. Het verhaal met de hartaanval zou dan misschien een reden kunnen zijn, maar ook niet echt, omdat Hugo een „Hypochonder“ is. Toch zou dat er dan maar een reden zijn.

Ik vind ook dat ‘wel’ hier juist is. Want dat ze zelf concludeert dat ze geen reden kan verzinnen, wil nog niet zeggen, dat ze daarvoor niet had verzonnen dat ze in het dorp waren gebleven. De vraag richt zich expliciet op het hele fragment en niet alleen op de alinea waarin wordt nachgegrübelt. Samen met de hartaanval heeft ze gedurende het te lezen fragment dus wel degelijk 2 (meerdere) redenen bedacht. Vanwege de lezing van de Konjunktiv die Stefanie noemt, kan 1 ook juist zijn, kortom: in mijn ogen geen duidelijke vraag en zowel wel als niet is hier juist.

Pablo
    Teilnehmer

Hoi,

Wat onze mening ook is: correctiemodel aanhouden, klacht indienen en dan komt er eventueel een wijziging. Ik reken het fout, als het niet overeenkomt met het correctiemodel, ook bij de 2e correctie.

Ja, logisch. Ik heb het ook gemeld bij het CvTE en gisteren ingebracht in de examenbespreking.

Ansicht von 5 Beiträgen – 1 bis 5 (von insgesamt 5)
  • Du musst angemeldet sein, um auf dieses Thema antworten zu können.