Ansicht von 9 Beiträgen - 1 bis 9 (von insgesamt 9)
  • Autor
    s.abushab
    Teilnehmer

veel van mijn leerlingen hebben opgeschreven „…ze moeten werken kiezen die gaan over de grondvragen van het menselijk bestaan“. Ik heb het goed gerekend, wat denken jullie?

Eline de Winter
    Teilnehmer

Ik heb dat ook goed gerekend.

Ik vind grondvragen een wel heel letterlijke vertaling van Grundfragen. Volgens mij bestaat het woord ook niet in het Nederlands?
    Zou een vwo leerling niet in staat moeten zijn om hier iets op te schrijven als fundamentele vragen of kernvragen?
    Ik heb het werk van mijn leerlingen nog niet nagekeken, dus weet niet wat ze bij deze vraag geantwoord hebben.

Magda
    Teilnehmer

Bij mij schrijft een leerling „geordend argumenteren“ en een andere leerling „ordelijk argumenteren“. Het gaat denk ik vooral om het leren argumenteren, dus ik neig ernaar het goed te rekenen, al hadden ze dat „ordentlich “ moeten opzoeken. Hebben anderen dat ook? En hoe hebben die dat gerekend?

• Diese Antwort wurde geändert vor 6 Monaten, 2 Wochen von Magda.
    frnk
    Teilnehmer

Ordelijk is volgens Van Dale „volgens orde en regel“. Dus op de juiste manier = goed argumenteren?! Ik neig ook naar goed rekenen.

poetje63
    Teilnehmer

Ik heb grondvragen/vragen over het menselijk bestaan ook goed gerekend. Bij de 2e gaat het om het leren argumenteren, dus m.i. ook goed/ordelijk.

Karen
    Teilnehmer
    elli
    Teilnehmer

„kies literatuur uit die gaat over grote vragen over menselijkheid om jongeren te interesseren in literatuur“ Ik twijfel maar wil het goedkeuren. Wat denken jullie?

Chill
    Teilnehmer

In het Duits bestaat het woord „Grundfrage“ net zo min als in het Nederlands, zie Wahrig Wörterbuch en Van Dale. In beide talen bestaat wel het woord „Grundgedanke“, of te wel grondgedachte. Ik laat alle antwoorden met grondvragen over het menselijke bestaan gelden. Ik zelf had trouwens geschreven: grondleggende vragen…. en goedgekeurd, hoewel helemaal geen Nederlands woord. Toont wel begrip van de tekst. Kijk ook bij Bol naar dit academische werk:

Grondvragen van de psychologie
    een handboek grondvragen en theorie

Misschien moeten we het ook nog hebben over het verschill tussen leven en bestaan? Leben und Sein? Als ik naar de bron van deze tekst kijk ( nichts gegen das Allgäu) moet ik er m.i. vooral soepel ermee omgaan, vooral als het gaat om existentiële vraagstukken.

• Diese Antwort wurde geändert vor 6 Monaten, 1 Woche von Chill.
Ansicht von 9 Beiträgen - 1 bis 9 (von insgesamt 9)
  • Du musst angemeldet sein, um auf dieses Thema antworten zu können.