• Dieses Thema hat 9 Antworten und 8 Teilnehmer, und wurde zuletzt aktualisiert vor 2 Monaten von KPrins.
Ansicht von 10 Beiträgen - 1 bis 10 (von insgesamt 10)
  • Autor
    Stefanie
    Teilnehmer

Geef van elk van de onderstaande beweringen aan of deze wel of niet overeenkomt met de inhoud van de tekst. 1 Ben vindt het leven in de plaats Wingroden nogal saai.
    Die vraag wordt met WEL beantwoord. Ik vraag me af waarom. Het woord „Kaff“ dat inderdaad aangeeft dat Wigroden een saaie plek is staat in de inleiding. Maar is dit ook wat Ben voelt? Hij wordt geciteerd met de woorden: »Zeitungen kommen mit zwei Tagen Verspätung an, ein Handy besitzt hier fast niemand. Wenn ich die Buchstaben des Dorfnamens umstelle, wird daraus:Nirgendwo«. „Nirgendwo“ kan ook aangeven dat je eenzaam bent, dat je je verloren voelt. Het hoeft niet te betekenen dat je je vervelt of het saai is. „Pampas“ dan weet je dat het saai is. Dit zit in de uitdrukking. Maar „Nirgendwo“? Als je het boek niet kent zou je ook kunnen denken dat het lekker rustig is, dat alles zijn gangetje gaat – geruststellend, toch? Misschien vindt Ben dit juist aangenaam.
    Wat vinden jullie?

Maaike Trimbach
    Teilnehmer

Tja, lastig, want ik heb het boek gelezen. Maar in het intro staat al dat hij zijn leven haat. En dat het wel lekker rustig is als bijna niemand een handy heeft, is denk ik een typische gedachte van een een veel te drukbezette volwassene. Ik vind dat er toch wel erg verveling uit spreekt.

vries76
    Teilnehmer

Jouw argumenten kan ik alleen maar onderschrijven. Ik had zelf ook het antwoord NIET omdat het niet letterlijk gezegd wordt, maar als interpretatie van het algemene zou je het als ’saai‘ kunnen zien.

Thomaslangbroek
    Teilnehmer

Zelf zou ik op basis van de inleiding „wel“ invullen, maar ik ben het ermee eens dat het niet helemaal waterdicht is. Maar dat hij bang is om oud te worden zonder iets in zijn leven gedaan te hebben wat het herinneren waard is benadrukt het saaie wel nog een keer.

matthias
    Teilnehmer

Met Stefanie eens. het staat er niet letterlijk. Op de inleiding mag je vind ik niet afgaan. Vaak wordt het afgestraft als je het vaag zo interpreteert terwijl het er niet letterlijk zo staat. Dus nee zou (ook)
    goed gerekend moeten worden.

Tanja
    Teilnehmer

Ik ben het met jouw onderbouwing eens: Ik heb het boek niet gelezen, maar dat zou theoretisch niet uit moeten maken. Ik had bij punt 1 NIET ingevuld. Ben haat zijn leven. Is haten hetzelfde als saai? Ein Kaff is een benaming voor een gehucht (daar kunnen mensen overigens heel gelukkig zijn – over interpretaties gesproken :), maar dat is geen statement voor het gevoel van Ben.

Maaike Trimbach
    Teilnehmer

Kaff is wel negatief bedoeld, dat zeg je niet over een levendig dorpje. Maar jullie hebben gelijk als je zegt: bij andere vragen mag je ook niet afgaan op eigen interpretatie (zie vraag 16 over Adidas), dus dan zou het hier ook niet mogen.

Marga
    Teilnehmer

Zelf heb ik alles zinnen na „Ben hasst sein Leben“ als toelichting gelezen op die ene zin. Dus hij haat zijn leven, onder meer omdat hij in Wingroden leeft. Dat is een „Kaff“ – „Nirgendwo“ dus saai.

En inderdaad – wijk niet af van het correctiemodel. Ben je het er niet mee eens? Neem dan contact op met het CvE. Pas na antwoord van die club komt er een eventuele aanpassing. Tot die tijd: het correctiemodel valt onder de wet- en regelgeving die van overheidswege verstrekt wordt – je wijkt er niet van af.

• Diese Antwort wurde geändert vor 2 Monaten von Marga.
    Tanja
    Teilnehmer

Beste Marga, dus saai is ook een eigen interpretatie – als je het zo schrijft….

KPrins
    Teilnehmer

Dit vind ik eigenlijk altijd het manco van de beweringenvraag bij een romantekst. Altijd aan interpretatie onderhevig. De ene keer moet je het heel letterlijk nemen, de andere keer niet..
    Zo ook bewering 8: Hij twijfelt of hij wel geschikt is als verpleger. Dat staat wel letterlijk zo in de tekst, maar is niet zo bedoeld als je het mij vraagt. Het is meer een overdreven vergelijking: ik weet niet of ik echt een goede verpleger ben, maar als mechaniciën mag ik er zijn…
    Gelukkig nemen de leerlingen dat wel gewoon letterlijk, maar mijn twijfel is dan toch: willen jullie dat ik het letterlijk neem, of niet (zoals bij bewering 1)…

Ansicht von 10 Beiträgen - 1 bis 10 (von insgesamt 10)
  • Du musst angemeldet sein, um auf dieses Thema antworten zu können.