Ansicht von 5 Beiträgen - 1 bis 5 (von insgesamt 5)
  • Autor
    Beiträge
  • #91584
    jrul
    Teilnehmer

    Bij vraag 32, stelling 1 staat „De Big Hug heeft verschillende warmtestanden“. Volgens het antwoordmodel is dat waar/juist.

    In de tekst staat: „Anschließend gibt die Decke je nach Stufe drei bis sechs Stunden lang Wärme ab: Zwei Inrarot-Heizelementen mit je neun Watt befinden sich einmal auf der Sitzfläche, einmal am unteren Rücken.“

    Er staat weliswaar dat er standen zijn, maar mijns inziens zijn dat niet per se warmestanden. Er wordt namelijks niets over verschil in temperatuur of warmte gezegd, enkel over de lengte van het verwarmen. Daarom zou ik dat als standen of tijdsstanden zien, niet als warmtestanden.

    Wat denken jullie?

    #91587
    Rob de Boer
    Teilnehmer

    Het staat er gewoon hoor:“ gibt je nach Stufe … Wärme ab“.

    #91590
    gvanzoest
    Teilnehmer

    Ik ben het ermee eens: ik zie ook een verschil tussen WARMTEstanden en de TIJDsduur waarbinnen deze geactiveerd is. Er is slechts een warmtestand die korter of langer kan worden aangezet. Oneens dus met het antwoordmodel.

    #91594
    Henke
    Teilnehmer

    Je kan wel uit de zin afleiden dat er verschillende warmtestanden moeten zijn: Als je hem op de hoogste stand zet is je accu na 3 uur leeg, zet je hem op de laagste stand, dan kan je er 6 uur mee doen. Maar ik vind deze vraag sowieso te moeilijk voor havo, ik denk dat menig vwo’er hier ook geen punten zou scoren. We leren onze leerlingen dat het antwoord in de tekst moet staan, maar hier moeten ze het antwoord zelf afleiden.
    Veel van mijn leerlingen hadden ipv ‚ ja-nee‘ juist omgekeerd ’nee-ja‘, omdat ze in de 2e stelling het woordje ‚hele‘ over het hoofd hebben gezien. De verwarmingselementen zitten wel verspreid over de deken (op 2 plaatsen), maar niet over de hele deken. Van mijn 18 leerlingen had maar 1 leerling het punt.

    #91637
    MevrouwDuits
    Teilnehmer

    Dit is een onmogelijke vraag voor de gemiddelde HAVO leerling. Hoe moet hij/zij bedenken dat het hier gaat om „warmtestanden“? Er wordt jarenlang gehamerd op het feit dat ze juist niet zelf moeten interpreteren en dan moeten ze het hier ineens wél. In de tekst staat dat de accu dus „afhankelijk van de stand“ X aantal uren mee gaat. Ze moeten hier dan zelf het verband leggen dat dit ligt aan de hoeveelheid warmte die de deken afgeeft en niet aan de duur van de warmte die wordt afgegeven. Ik heb dit aangekaart bij het CvTE en krijg een heel frustrerend antwoord:

    „Het citaat uit de regels 19 en 20 ‘je nach Stufe…’, is hetbewijs dat de stelling waar is. De accu is na ongeveer drie uur volgeladen,vervolgens geeft de deken tussen de drie en zes uur warmte af, afhankelijk van de stand ‘je nach Stufe’. Er zijn dus verschillende standen.
    Met het woord ‘Anschließend’ wordt een verband aangegeventussen de eerste uitspraak over het volladen van de accu met de daaropvolgende zin over duur van de warmteafgifte. Daarnaast geeft het woord ‘Stufe’ een bepaalde graad / niveau aan, daaruit kun je concluderen dat hoe hoger de‘Stufe’, hoe korter de warmteafgifte is.
    De boven beschreven punten, maken dat wij blijven vasthouden aan het correctievoorschrift.“

    Uit deze reactie blijkt uiteraard dat het gaat om „standen“ en niet om „warmtestanden“. Ik vind dit oneerlijk tegenover de leerlingen en vind daarnaast dat dit heel makkelijk aan de kant wordt geschoven zo. Ik ben benieuwd naar meer meningen!

    Bedankt alvast!

Ansicht von 5 Beiträgen - 1 bis 5 (von insgesamt 5)
  • Du musst angemeldet sein, um auf dieses Thema antworten zu können.