Ansicht von 25 Beiträgen - 1 bis 25 (von insgesamt 26)
  • Autor

Ik heb een klein beetje moeite met het antwoord op deze vraag.
    Meer dan de helft van mijn leerlingen heeft bij deze vraag als eerste marketingstrategie iets opgeschreven als: beroemdheden/bekende mensen/sterren dragen de schoenen.
    Als tweede marketingstrategie noemen ze de beperkte productie/oplage.

Het correctiemodel geeft als eerste: Adidas heeft de schoen op het juiste moment opnieuw uitgebracht. / Adidas heeft een productiepauze ingelast. Dat komt heel dicht in de buurt van de tweede strategie: pauzeren is ook het creëren van schaarste.

Er staat in de tekst inderdaad niet dat Adidas beroemdheden heeft benaderd (geen actieve strategie dus), maar het is algemeen bekend dat dat gebeurt en leerlingen hebben hier (helaas) hun eigen kennis over het onderwerp gebruikt. De neiging om dat te doen wordt m.i. versterkt doordat de elementen uit het correctiemodel/de alinea op elkaar lijken.

Ben benieuwd hoe jullie dit zien😊.

Rianne
    Teilnehmer

De meeste van mijn leerlingen hebben inderdaad ook dat beroemde mensen de schoenen dragen, op de Fashionweek bijvoorbeeld. Daar kan ik inkomen, dat staat 2x letterlijk in de tekst, al was het inderdaad geen bewuste keuze van Adidas. Ik durf het echter niet goed te keuren, maar zou het logisch vinden als het ook als optioneel antwoord alsnog goedgerekend mag worden.

Maaike Trimbach
    Teilnehmer

Jaaa, ik had deze vraag gisteren ook hier gelanceerd, maar op de een of andere manier pakte het systeem dat niet op. Ik ben het met jullie eens. Want ook al staat het niet letterlijk in de tekst, het wordt wel gesuggereerd en je weet door je achtergrondkennis dat die influencers niet geheel toevallig juist die schoenen dragen.

Marga
    Teilnehmer

Als het niet expliciet in de tekst genoemd is als marketing strategie is het fout. Er staan twee termen in de tekst die met marketingstrategie te maken hebben: regel 12 „marketingtechnisch“ en regel 21 „Verknappung“.

Het correctievoorschrift is bindend – zie blz. 3 bij de opmerking t.a.v. de status van het correctievoorschrift.

Wat je kunt doen is in contact treden met het CvE. Als er daar een uitspraak gedaan wordt, dat andere antwoordopties ook akkoord zijn, dan kun je er op dat moment naar handelen.

Ik geef slechts aan dat ik moeite heb met een deel van het antwoord uit het correctiemodel, omdat dat in de tekst moeilijk te vinden is voor de (in ieder geval mijn) leerlingen. Ik vroeg mij af of dat herkend wordt, meer niet. Ik heb de antwoorden met beroemdheden/bekende mensen/sterren niet goed gerekend.

Als mijn mening breder gedeeld wordt, bijvoorbeeld in de examenbesprekingen van dinsdag a.s., is contact met het CvE inderdaad een optie.

jantje
    Teilnehmer

Heel veel leerlingen hebben het antwoord gegeven gelijkend dat wat hier geschetst wordt. Mijns inziens een goed antwoord. De leerlingen komen met een goede interpretatie, – ze zijn niet op de hoogte van het correctiemodel – ik hoop dat men het alsnog laat goedkeuren via een aanpassing.

Marga
    Teilnehmer

@nhn@st-maartenscollege – Ik heb het nog niet helemaal nagekeken, maar zal ook bij mijn leerlingen zo zijn, dat ze dat een moeilijk gedeelte vonden. Ons cijfersysteem werkt met een enorm uitgesplitste waardering. En als er verschil gemaakt moet kunnen worden tussen een 9.7 en een 10.0 (bij wijze van voorbeeld) dan zullen er ook vragen moeten tussen zitten die (bijna) alle leerlingen fout hebben. Er zullen om die reden ook mc-vragen tussen zitten, die lastig zijn. Maar dat valt mij dan op het eerste gezicht niet zo op.

Ik wil zeker niet op de stoel van het CvE gaan zitten, maar ik ben het niet eens met bovenstaande reactie. Dat leerlingen op dat idee komen door ervaring uit hun eigen belevingswereld is niet vreemd, maar het gaat nog steeds erom, dat je moet lezen wat er staat en niet „tussen de regels doorleest“. In deze tekst staat niet expliciet dat de schoenenfabrikant de celebs ingezet heeft als marketinginstrument (bijvoorbeeld: Celebs betalen voor het dragen van de schoenen of schoenen aan ze weggeven o.i.d.) De redenering rondom de schoenen begint al bij het gedeelte, dat de schoenen „ständig ausverkauft“ zijn. En na het gedeelte over de „Superstars“ die die schoenen allemaal wel hebben, komt de tegenstelling: „aber Adidas ließ nur eine geringe Stückzahl produzieren“ en in de laatste zin van de alinea „künstliche Verknappung“.

Frau Egli
    Teilnehmer

Ik heb 27 leerlingen en ze gaven allemaal als antwoord iets met „beroemde mensen die de schoenen promoten“, hier enkele voorbeelden / niet iedere leerlingen heeft economie e.d. in zijn pakket en weet alles af van marketingstrategieën… „waren stolze Besitzer, ABER Adidas liess davon….“ ik heb ze geleerd in de buurt van het signaalwoord naar het antwoord te zoeken….helaas keken ze voor ABER en niet daarachter …. Mijn conclusie is dat deze deelvraag te moeilijk is voor mensen zonder „marketingkennis“, toch?
    – het promoten van beroemde mensen met die schoenen (deze zou ik overigens fout rekenen door de onmogelijke formuliering)
    – het gebruiken van bekende mensen om de schoenen te promoten
    – ze hebben ervoor gezorgd dat beroemde mensen het gingen dragen
    – ze hebben samenwerkingen gedaan met beroemde mensen
    – beroemdheden droegen de schoenen
    – promotie door bekende mensen
    -ze gebruiken supersterren als….als trotse eigenaren van die sneakers
    -bekende mensen zoals…hebben ook een paar
    -door de vele bekende mensen die de schoenen in handen kregen dan denken andere he die wil ik ook
    -door de schoenen aan bekende mensen te geven en die maken er dan reclame voor
    -ze lieten beroemde mensen de schoenen dragen en promoten
    -enzovoorts…..
    plus een zeer opvallende:
    „door beroemde mensen (superstars) de schoen te laten bezitten/dragen en hun modellen (speciale) in beperkte hoeveelheid te produceren. DEZE zou ik ik extra willen belonen door zijn DOORDENKER 🙂 maar hier krijg je waarschijnlijk weer de discussie dat je alleen het eerste deel mag beoordelen? Ik word er na al die jaren een beetje moe van, we moeten wel realistisch blijven met wat de jeugd aan kan (na 3x lockdown. notabene..)

Frau Egli
    Teilnehmer

*formulering (excuus, nu ook nog een spelfout van mijn kant)

Frau Egli
    Teilnehmer

Laten we contact houden svp. Waar kan ik het verslag van de examenbesprekingen ook al weer vinden? Vriendelijke groet

MarianneW
    Teilnehmer

Ik heb een leerling die het volgende antwoord heeft: „Ze produceerden er heel weinig“. Dit zou ik goed rekenen, eens?

Frau Egli
    Teilnehmer

Ja Marianne, dat is de beperkte oplage

Marga
    Teilnehmer

@Frau Egli: Inderdaad hebben deze leerlingen niet onder ideale omstandigheden les gehad. En bij mijn leerlingen merkte ik, dat het juist bij de havo leerlingen funest is, dat het nu op zelfdiscipline aankomt. Thuis werken aan leesvaardigheid met de antwoordmodellen van examenblad voor je neus is iets anders dan in de klas een tekst maken en niet even een steelse blik op je telefoon kunnen werpen.

Bij mij zijn de mc-vragen matig gemaakt. Begin van het examen ging nog qua score, in het midden kakt het in. Dus de pittigere teksten die traditioneel vaak in het midden van het examen staan, kunnen een flink aantal van mijn leerlingen (nu nog) niet aan.

We zullen het zien. Er zal nog gesproken worden over de zwaarte van het examen (ik vond het op zich goed te doen) en de normering. En een gesprek over (de zin/onzin van) open vragen is/blijft belangrijk.

Marga
    Teilnehmer

Dat mijn leerlingen zich verslikt hebben in de lange zinnen van deze tekst blijkt ook uit vraag 17. Van de 37 kandidaten hebben slechts 2 leerlingen de volle 2 punten weten te vergaren.

kriepma
    Teilnehmer

Veel leerlingen schreven inderdaad iets over beroemde mensen, maar het staat niet als marketingstrategie in de tekst en ik zou het ook niet goedkeuren.
    Is ‚een strategische pauze nemen‘ duidelijk genoeg voor een punt of mist hier het element van ‚op de markt brengen / in de verkoop enz.?

Stefanie
    Teilnehmer

Ze moeten hier ook het antwoord goedkeuren als de leerlingen de „lange pauze“ of „strategische pauze“ opschrijven. Er staat niks wat in de tekst wat wijst op „heeft de schoenen/ hem op het juiste moment (opnieuw) uitgebracht/Het tijdstip van uitbrengen is goed gekozen“. Dat is een conclusie of interpretatie van de strategie.

Eva-Maria
    Teilnehmer

Beste collega’s
    Zouden jullie : ‚een tennisschoen van vroeger terughalen“ goed keuren? Of „een pauze van de verkopen van de schoen”?

Eva-Maria
    Teilnehmer

Ja, dat vind ik ook. Dit antwoord heb ik ook vaak en hoort erbij.

Eva-Maria
    Teilnehmer

Ja, dat vind ik ook. Dit antwoord heb ik ook vaak en hoort erbij.

Eva-Maria
    Teilnehmer

We kunnen een melding doen op: https://www.examenblad.nl/organisatie/examenlijn/2021
    Ik wil iedereen vragen om mee te doen.

JL
    Teilnehmer

Beste collega’s,

Ik lees het hierboven al. Ik heb ook een aantal leerlingen met een antwoord als “een marketingtechnisch geniale pauze“. Wat doen jullie met dit antwoord? Het komt wel erg dicht in de buurt van wat volgens het correctiemodel een “acceptabel“ antwoord is. Aan de andere kant mist het element waarvoor een pauze genomen is…

Andre
    Teilnehmer

Beste collega’s
    Ik heb het werk als 2e corrector ontvangen.
    Bij vraag 16 is volgens antwoordmodel acceptabel als juiste antwoord:
    „Adias heeft (voor deze schoen/hem) een productiepauze ingelast“

Antwoord leerling 1
    „Adidas heeft de Stan-Smith Sneakers na een marketingpauze op de markt gebracht“.

Antwoord leerling 2
    „Een lange pauze van de verkoop“.

1e corrector heeft beide fout gerekend. Ik twijfel. Ik vind dat er min of meer hetzelfde staat.
    Wat vinden jullie?

JL
    Teilnehmer

antwoord 1 vind ik twijfelachtig. Het woordje „weer“ ziu het sterker naken. Ik zou beide goedrekenen.

Frau Egli
    Teilnehmer

Ik zou beide goed rekenen. zie 3.3 van het correctievoorschrift.

Andre
    Teilnehmer

Dank jullie wel voor de snelle reactie!

Ansicht von 25 Beiträgen - 1 bis 25 (von insgesamt 26)
  • Du musst angemeldet sein, um auf dieses Thema antworten zu können.