Ansicht von 14 Beiträgen - 1 bis 14 (von insgesamt 14)
  • Autor
    jochen
    Teilnehmer

Sandro heeft niet het idee om profmuzikant te worden „fallengelassen“ (volgens het correctiemodel wel; dat is wat het „juiste“ antwoord C zegt).
    Dat is niet in de tekst te vinden. Alleen dat hij helemaal geen Profi-Musiker wil worden (eerste regel alinea 4).

SRO
    Teilnehmer

In alinea 4 staat iets verder: „Sogar der aktuelle Produzent der neuen Platte von Kellerwerk, „ein sehr
    bekannter und erfahrener Profi“, meint Elbers, habe ihm davon abgeraten.“

Je zou kunnen veronderstellen, dat voordat iemand je iets af kan raden je het eerst zelf van plan moet zijn geweest.

Persoonlijk vind ik dat veels te interpretatief en vaag. Je kunt immers ook zaken afraden zonder dat de gesprekspartner hier over begonnen is.

hpgommans
    Teilnehmer

Er staat nergens in de tekst dat hij Profi-Musiker wilde worden. Je kunt het er wel hineininterpretieren, maar: het staat er niet! Wel staat er dat hij het werk in het Dentallabor niet voor de rest van zijn leven wil doen, dus blijkbaar niet zo graag doet. Antwoord C vind ik dus fout en antwoord B meer voor de hand liggen. Ik hoop dat dit een foutje van Cito is en er een erratum volgt.

Gosia
    Teilnehmer

„Fallenlassen“ staat volgens de Duden synoniem voor „aufgeben“ dus iets wat men van plan was opgeven. Dat hij ooit überhaupt van plan was Profi-Musiker te worden wordt nergens in de tekst aangegeven. Het wordt inderdaad wel gezegd dat hij zich bij zijn werk in het Dentallabor afvroeg „Is dat alles?“/“Dat kan toch niet alles zijn“? Hij haalde dus expliciet geen voldoening uit dit werk en vond het dus niet leuk. Antwoord B ligt zoals hier al gezegd wordt veel meer voor de hand. Moet er een klacht bij de CITO ingediend worden om een erratum voor elkaar te krijgen ? Zo wel, dan ga ik het zeker doen.

Pulk
    Teilnehmer

In de tekst stond dat het “noch” niet alles was. Hij wil dus nog verder! ‘Noch ‘met ‘toch’ vertalen is fout, dat antwoord is dus niet verdedigbaar!

avanhethoge
    Teilnehmer

Wat mij opvalt bij de antwoorden van mijn leerlingen bij deze vraag: degenen die vrij goed kunnen lezen, hebben hier over getwijfeld (het vakje eerst even open gelaten d.m.v. een aantekening ervoor of het antwoord later veranderd -helaas soms in het verkeerde antwoord), en degenen die niet zo sterk zijn in leesvaardigheid hebben in verhouding vaker het juiste antwoord gegeven.

SB
    Teilnehmer

Ich finde sowohl B als auch C falsch. Wenn er sagt „das ann noch nicht alles gewesen sein“, heißt es immer noch nicht. dass er die Arbeit nicht gern gemacht hat, denn er will einfach nur weiter gehen. darum ist B falsch. Und die Karriere als Musiker kann er immer als Plan B machen, auch wenn er einen anderen Job hat, denn so habe ich es im Text verstanden. ImText steht nämlich Profi-Musiker und das ist was anderes als Musiker. Also wenn in der Frage steht. dass er die Karriere als Musiker hat fallen lassen, dann ist es meiner Ansicht falsch, denn es steht nirgends im Text.

hpgommans
    Teilnehmer

De volgende reactie heb ik van de Examenlijn gekregen.:

„In de tekst staat in regel 15 dat hij dit werk niet voor altijd wil doen, nergens staat dat hij het werk niet leuk vindt. Hij denkt zelfs na over de studie tandheelkunde (r. 27), dat houdt o.i. in dat hij het werk eerder leuk dan niet leuk vindt. Dat hij niet voor een carrière als musicus kiest, staat wel eenduidig in de tekst (r. 21). Wij houden dus vast aan het cv.“

Zij gaan dus niet in op het feit, dat er nergens in de tekst staat dat hij van plan was Profi-Musiker te worden.

hpgommans
    Teilnehmer

Mijn reactie aan de Examenlijn:

Bedankt voor de reactie. Helaas wordt er niet ingegaan op het feit, dat er in de tekst niet staat dat hij Profi-Musiker wilde worden, wat antwoord C wel impliceert. Bij onze kandidaten wordt er op gehamerd, dat ze het moeten doen met wat er in de tekst staat, dus zouden ze C niet moeten kiezen… Kan iemand aantonen waar in de tekst staat, dat hij Profi-Musiker wilde worden? Dat hij het niet wil worden, kan ik uiteraard wel vinden.

SB
    Teilnehmer

Juist, het staat nergens in de tekst dat hij Profi-Musiker wilde worden.

Rob de Boer
    Teilnehmer

Deze vraag is dus niet valide: schrappen graag!

hpgommans
    Teilnehmer

Helaas wordt mijn vraag niet beantwoord:

„Het door het College voor Toetsen en Examens gegeven antwoord is en blijft het antwoord van de deskundigen. Met deze reactie willen wij de mailwisseling besluiten. De vragen uit het veld zijn altijd aanleiding om bij de normeringsvergadering opnieuw met de deskundigen naar het afgenomen examen te kijken. Uw vraag en toelichtingen daarbij worden voorafgaand aan de normering nogmaals bekeken, evenals de toets- en itemanalyses bij deze vraag.“

Rob de Boer
    Teilnehmer

Daar zijn ze goed in! Ze pretenderen alwetend te zijn en volharden star in hun gelijk. Als je dan geen antwoord op je vraag krijgt, dan weet je precies hoe het zit: Zij hebben gelijk, ook als ze het niet hebben!

jantje
    Teilnehmer

Bepalen deze halsstarrige lieden de norm straks? Dat klinkt weinig veelbelovend.

Ansicht von 14 Beiträgen - 1 bis 14 (von insgesamt 14)
  • Du musst angemeldet sein, um auf dieses Thema antworten zu können.