• Dieses Thema hat 10 Antworten und 9 Teilnehmer, und wurde zuletzt aktualisiert vor 11 Monaten von Herman.
Ansicht von 11 Beiträgen - 1 bis 11 (von insgesamt 11)
  • Autor
    Beiträge
  • #91575
    Rob de Boer
    Teilnehmer

    Wat was je indruk van dit havo examen?

    #91577
    Ineke Zoutendijk
    Teilnehmer

    Mix van wat saaiere en leukere teksten, weinig korte teksten. Veel vragen met twee beweringen, waarbij je snel een punt verliest, als ze beide goed moeten zijn. Al met al een redelijk examen, zeker geen weggevertje.

    #91589
    s.abushab
    Teilnehmer

    Het was een ok examen, geen moeilijke vragen, soms zelfs iets te makkelijk. Lengte was ook prima. Helaas waren mijn leerlingen erg gespannen en hebben daardoor iets te vaak onnodige fouten gemaakt.

    #91591
    Rob de Boer
    Teilnehmer

    Ik vond eerlijk gezegd het vwo examen makkelijker te maken omdat daar de juiste antwoorden veel duidelijker waren. De teksten in dit havo examen zijn nogal gedateerd vind ik. De lengte was goed en ook over de opbouw ben ik tevreden: de eerste drie en de laatste vier teksten waren goed te doen en daar hebben mijn kandidaten (enkelen daargelaten) ook goed op gescoord.

    #91593
    Henke
    Teilnehmer

    Ik ben ook enthousiaster over het vwo-examen met aansprekende actuele teksten voornamelijk uit 2020. In het havo-examen helaas meerdere oude teksten uit 2015 en 2016, kortom ouwe meuk die het Cito nog ergens in de kast had liggen. Als je bij zulke oude teksten dan ook nog 2 foute opdrachten maakt (38 en 43), dan is dat toch wel teleurstellend. Heel flauw was die laatste lange tekst voor maar 1 punt waarbij het antwoord ook nog eens helemaal aan het eind staat.

    #91602
    GabrielleFr
    Teilnehmer

    Negatief verschil met het vwo-examen. Oudere teksten, minder aansprekend ook voor de doelgroep en waarom 12 teksten? Dat gaf bij mijn leerlingen heel veel tijdsdruk en tijdnood, waardoor meerdere leerlingen de laatste teksten hebben afgeraffeld of zelfs niet hebben gemaakt en alleen de meerkeuzevragen random hebben gegokt.

    #91604
    sharon
    Teilnehmer

    Ik vond het geen goed Havo examen. Veel teksten, best lange teksten en dan ook nog de laatste voor weinig punten. De teksten waren verouderd. Van de thema’s werd ik ook niet bepaald enthousiast. En dan ook nog het erratum en vraag 38. Het VWO examen was echt een stuk beter samengesteld!
    Vooral in tekst 2 vond ik de zinnen echt lang geformuleerd, niet echt voor Havo. Daarnaast viel me op dat er in zowel tekst 2 als 3 veel in de Konjunktiv I en II was geschreven. Dit verwacht ik bij VWO teksten niet bij Havo.
    De sturing bij vraag 41 met hoe… des te…. vond ik onhandig. Het formuleren van een correcte Nederlands zin werd de leerlingen hierdoor onnodig lastig gemaakt.
    Tijdsnood hebben slechts een paar leerlingen gehad, de meesten 2/3 zijn wel tot het einde blijven zitten
    Ik hoop op een redelijke N-term.

    #91619
    Gilbert Jansen
    Teilnehmer

    Met uitzondering van de lastige en beetje gemene wel/niet vraag over de warmtedeken vond ik het een goed examen, maar het mag van mij wel iets korter. Volgens mij kun je ook met bijv. 40 punten de leesvaardigheid van een leerling bepalen. De meeste leerlingen kunnen dan na ruim 2 uur klaar zijn en de leerlingen die er iets meer moeite mee hebben, kunnen dan na 2.5 uur klaar zijn. Een stuk leerlingvriendelijker.

    #91622
    Rob de Boer
    Teilnehmer

    Daar ben ik het helemaal mee eens! Korter, minder teksten, meer tijd om écht te lezen!

    #91659
    Carduits
    Teilnehmer

    Ik lever zelden een bijdrage aan het forum, maar dit jaar vind ik het HAVO-examen een reden om te reageren. Ik vond het HAVO-examen moeilijker dan het VWO-examen. De juiste antwoorden waren in het VWO veel duidelijker. Bij HAVO: 12 vrij lange teksten, veel beweringsvragen waarbij maar 1 punt kon worden behaald; juiste beantwoording van één van deze twee vragen werd niet gewaardeerd met 1 punt. Weinig motiverend. Het schrappen van de laatste vraag (erratum) maakte het er niet beter op, want de laatste tekst moest wel helemaal worden gelezen voor het beantwoorden van vraag 42. Al met al geen goed havo-examen. Hopelijk wordt daar bij de evaluatie naar gekeken.

    #91661
    Herman
    Teilnehmer

    Ik sluit me aan bij de mening dat het vwo-examen beter bij die groep paste (eerder te gemakkelijk) dan dit lastige havo-examen. Opvallend inderdaad in beide examens het aantal goed/fout-vragen en 0 keer een klassieker als een vergelijking van twee zinnen (Steigerung, Einschränkung etc), terwijl ik daar meermaals op heb gewezen bij het oefenen. Gemiddeld een 5,5 bij een N van 0. Eén leerling heeft de laatste open-vragen niet meer kunnen maken. Ook geen sterke groep overigens.

Ansicht von 11 Beiträgen - 1 bis 11 (von insgesamt 11)
  • Du musst angemeldet sein, um auf dieses Thema antworten zu können.