Startseite Foren Eindexamen HAVO 2021-I Hoe is het bij jullie gemaakt?

Ansicht von 25 Beiträgen - 1 bis 25 (von insgesamt 40)
  • Autor
    Rob de Boer
    Teilnehmer

Vul hier in wat je kandidaten gemiddeld scoren!

Rob de Boer
    Teilnehmer

Ik heb mijn eerste groep van 30 leerlingen klaar: gemiddeld 30.2 punten (laagste 19, hoogste 47 punten)
    Ik verwacht een N-term van 0, dus gemiddeld 5,6 bij een SE-gemiddelde van 5,4
    Hier makkelijk zelf uit te rekenen bij het CITO:
    https://www.cito.nl/onderwijs/voortgezet-onderwijs/centrale-examens-voortgezet-onderwijs/tools-en-informatie-voor-docenten/omzettingstabellengenerator

vries76
    Teilnehmer

35 leerlingen in twee groepen. Gemiddeld 34,4 punten (laagste 27, hoogste 43) voor mij naar verwachting bij deze groepen.

Rianne
    Teilnehmer

12 leerlingen, gemiddeld 30.3 punten, tussen de 22 en 35. Met een N van 0,0 zou dat een 5,6 gemiddeld zijn, al gun ik ze door twee jaar beperkt onderwijs een soepelere N!

Ricardo Hofkens
    Teilnehmer

23 leerlingen, gemiddeld 30,8 punten, tussen de 23 en 40.
    Nu graag een fatsoenlijke N-term en niet dat onze taal weer achtergesteld wordt bij Frans!!!

kriepma
    Teilnehmer

Gemiddeld 29,8 punten. Te veel heel zwakke leerlingen en geen echte uitblinkers. Score varieert van 17 tot 38. Was er al bang voor, maar had beter gehoopt.

jantje
    Teilnehmer

Twee groepen met ieder 28.1 punten. Laagste 15, hoogste 40. Veel tussen 23-27.

Zwakke groep, maar hoop toch echt wel op een n-term van 0.5 of meer, je kunt, ongeacht het niveau van dit examen, de verloren tijd en verscherpte onderlinge verschillen tussen leerlingen in de Corona-periode niet daarmee gladstrijken.

keesjan
    Teilnehmer

Met 33, 5 punten tervreden (twee groepen van 27/21 leerlingen) Ga uit van een eindterm van 0,5- 0,7

robinblanker
    Teilnehmer

13 leerlingen, gemiddeld 28 punten. Hoogste 37, laagste 23. Ik verwacht een N-term van 0,4 – 0,6.

• Diese Antwort wurde geändert vor 4 Monaten, 4 Wochen von robinblanker.
    • Diese Antwort wurde geändert vor 4 Monaten, 4 Wochen von robinblanker.
    Rob de Boer
    Teilnehmer

Ik heb mijn tweede groep van 30 leerlingen nu ook klaar: gemiddeld 28.2 punten (laagste 20, hoogste 39 punten).
    Al met al ben ik niet tevreden. Helaas zijn er nog al wat leerlingen die bij Duits hun duim op het cijfer gaan leggen, daarnaast waren het twee niet al te sterke groepen.

Andre
    Teilnehmer

Ik heb een groep van (slechts) 6 leerlingen.
    Bij N=0 zijn er drie gezakt. Bij N=0,4 twee gezakt en bij N=0,6 één zakker.
    Opvallend: in deze klas zit een leerling met Duitse ouders
    en havo-niveau is eigenlijk te makkelijk voor hem. Deed altijd vwo-teksten.
    Desondanks heeft ‚maar‘ 43 van de 49 punten.
    En ja, ook hij had bij vraag 16 geantwoord, dat ’sterren de schoenen dragen‘.

char91
    Teilnehmer

Een drama! Groep van 25 en gemiddeld 25 punten. Hoogste 35 laagste 10 (!) punten. Dat is gewoon knap! 6 leerlingen waren binnen 90 minuten klaar. Allen aangegeven de duim op Duits te gaan leggen. Daar word ik als docent wel een beetje verdrietig van. Het was echt best een prima examen, dus daar heeft het niet aan gelegen.

SB
    Teilnehmer

Groep van 25, gemiddeld 26,4 punten (laagste 16, hoogste 41 punten)

Frau Egli
    Teilnehmer

Groep van 26, gemiddeld 25 punten (laagste 10, hoogste 35) in 15 jaar tijd nog nooit zulke slechte resultaten gehad, in verband met lockdown in de 4e klas en dit jaar weer ben ik overtuigd ervan dat ze te weinig taalaanbod hadden per week. In het midden van het land verder geen aanraking met deze taal….de grensstreken zullen profiteren van dit op zich „goed-te-doen-examen“. Vraag 30 mag overigens wat mij betreft geschrapt worden, veel te moeilijk voor een havist.

SB
    Teilnehmer

Helemaal mee eens. Vraag 30 had geen enkel leerling goed. Heb eerlijk gezegd betere resultaten in mijn klas verwacht (gemiddeld 26.4) hoewel het op zich een goed-te-doen-examen was in vergelijking met oude examens.

Freddy Walhof
    Teilnehmer

Het gemiddelde van mijn klas was teleurstellend en ligt rond de 27.
    Maar ik zou wel eens van de collegae met de hoogste scores (o.a. 34) willen weten hoe zij het onderdeel lezen aanpakken. Ik oefen veel met de „Leidse methode“, maar ik ben bang dat leerlingen toch hun eigen manier blijven proberen. Dus: wat doen jullie in jullie lessen met de examenteksten, zodat ik volgend jaar ook met trots een hele hoge score hier kan melden! Bij voorbaat dank voor de tips.

• Diese Antwort wurde geändert vor 4 Monaten, 3 Wochen von Freddy Walhof.
    Mo
    Teilnehmer

Groep van 19 leerlingen. 28 punten de laagste en 42 punten de hoogste.
    Met een gemiddelde van 35,1 was ik tevreden en ligt dit in de lijn van alle jaren.

IBL
    Teilnehmer

2 klassen (29 en 28 lln), een klas gemiddeld 30,4 de andere klas gemiddeld 30,8.

Mo
    Teilnehmer

Beste Freddy,

Alle jaren zitten wij ruim boven het landelijk gemiddelde.
    In antwoord op jouw vraag wat wij aan leesvaardigheid doen: Ten eerste beginnen wij in klas 1 al met Duits, dat doen niet alle scholen, dat betekent meer contacturen. In de bovenbouw moeten leerlingen bij ons in 4H veel extensief lezen: ze lezen het Duitse krantje Presse und Sprache, 5x per jaar en dan uit elk krantje moeten ze 6 artikelen lezen en per alinea in het Nederlands samenvatten. Op deze manier maken ze behoorlijk leeskilometers . Daarnaast lezen we in 4H nog 3 jeugdliteratuurboekjes en in 5H een literair werk. In 5H begin ik al vanaf september met het oefenen en nabespreken van examenteksten. Ik oefen ongeveer 2 hele examens met ze gedurende klas 5. Ik hoop dat je wat hebt aan deze tips. Veel succes!
    Vrgr Mo.

Stefanie
    Teilnehmer

Ik heb 18 leerlingen en een gemiddelde van 29 punten. Ik denk dat sommigen het gewoon onderschat hebben. Examen en vragen leken op het eerste gezicht niet zo lastig, maar er zaten wel instinkers in zoals de vraag naar de marketing strategieen. Je denkt automatisch aan de sterren die de merken dragen. FOUT!
    Vraag 17 had bij mij maar een leerling goed. Ook hier was het even toch extra goed lezen en opletten.

sabine1505
    Teilnehmer

Beste Mo,
    Mag ik ook vragen in welk deel van het land jullie school staat“?

Wat jij noemt doe ik ook allemaal, maar ook hier inderdaad zwakke groep, bij voorbaat sommige al gedacht vinger erop leggen en natuurlijk heeft deze lichting meer last gehad van Corona dan die van vorig jaar, vind ik eigenlijk.
    Hier lijkt het wel of de groepen elk jaar zwakker worden wat betreft leesvaardigheid, maar ik doe min of meer hetzelfde als jij.

Groetjes,
    Sabine

Mo
    Teilnehmer

Beste Sabine,

Onze school staat in Amersfoort.
    Dit jaar is de groep die ik heb ook niet zo heel geweldig. Ik zit voor het SE meer dan 0,5 onder het gemiddelde van andere jaren. Door Corona zijn een aantal leerlingen in 5 terechtgekomen waar ik mijn vraagtekens bij zet. Vooral bij het mondeling en de schrijfvaardigheid scoorde de groep lager dan normaal.

Vrgr. Mo.

mbroek
    Teilnehmer

Twee groepen, 31 en 26 leerlingen. Groep van 31 leerlingen 29.9 (tussen 19 en 37 punten), Groep van 26 leerlingen 28.9 (tussen 19 en 42 punten). Resultaten helaas wel te verwachten: lln. hebben het onderschat.
    Bid voor een redelijke N-term: een vreemde taal bijhouden in de corona-tijd is, zo blijkt, zelfs in Enschede lastig: ook tijdens het oefenen van de examens kwam duidelijk naar voren: lln. beschikten nog niet over de benodigde woordenschat.

Stefanie
    Teilnehmer

Ik hoop wel dat de cito gaat rekening houden met de corona toestanden. Ik heb de afgelopen drie maanden parallel les geven in twee klaslokalen: de helft van 5 havo in lokaal 120 de andere helft in lokaal 121. Niet de beste manier om leerlingen op hun examen voor te bereiden.

Freddy Walhof
    Teilnehmer

Hallo Mo,

Hartelijk dank voor je waardevolle tips. Ik zal ze zeker volgend jaar gaan toepassen. Of ik dan ook direct jouw scores ga bereiken? Een plek „unter ferner liefen“ zal ik dan hopelijk wel kunnen vermijden. 🙂

Gegroet,

Freddy

Ansicht von 25 Beiträgen - 1 bis 25 (von insgesamt 40)
  • Du musst angemeldet sein, um auf dieses Thema antworten zu können.