ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dit een relatief makkelijk examen was. Vooral de laatste tekst vond i k bijna een belediging van een havo-leerling, zo makkelijk. Een N-term van 1.0 is m.i. daarom al heel erg soepel.
Wij beginnen met Duits al in klas 1 en Frans begint bij ons in klas 2. Misschien dat we daardoor elke jaar hoog scoren, want elk contactuur is er één natuurlijk. Verder steken we in klas 4H heel erg in op vaardigheden die leerlingen zelf moet doen buiten de les om. Ze lezen het krantje Presse und Sprache, dat is een krant speciaal voor scholen gemaakt met nieuws uit Duitse kranten. Je kunt je daar als school op abonneren. Echt heel goed! Ze lezen daar 5×6 artikelen uit en vatten die per alinea samen in het Nederlands. Verder lezen we nog 3 jeugdboekjes. In 5H trainen we met oude examens en lezen we een literair werk.
Hierbij wil ik de makers van de dit examen bedanken voor de prachtige gesloten open vragen! Hoe anders had het kunnen zijn, waarbij er eindeloos overleg had moeten worden. Houden zo!
Graag sluit ik me voor wat betreft de (tweede) correctie aan bij de vorige spreker: prettig te corrigeren en weinig discussie. Dit moet vooral zo blijven.
30 leerlingen en gemiddeld 28,2 punten. Helaas ook „duimers“met maar 6 punten.