Startseite Foren Eindexamen VMBO-GT 2021-I examen algemeen

Ansicht von 16 Beiträgen - 1 bis 16 (von insgesamt 16)
  • Autor
    Ramona
    Teilnehmer

De leerlingen hadden heel veel tijd nodig om het examen te maken. Na een 1 uur en 20 minuten was pas de 1e klaar.

vries76
    Teilnehmer

Mijn leerlingen hebben echt moeite gehad met dit examen. Veel minder echte lestijd merk je dan toch. Helaad maar 24,2 gemiddeld. Laagste 16 hoogste 33, geen uitschieters naar boven.

jantje
    Teilnehmer

Een vreselijk examen voor de leerlingen. Een paar cadeautjes, maar veel meer pittige vragen en instinkers. Voor ons docenten gemakkelijk, maar voor de puber geenszins. Een enorme tegenvaller qua resultaten, een paar schokkend lage, geen bijzonder hoge, zelfs een Duitse leerling scoort slechts 39 punten. Treurig!

sandraknoester
    Teilnehmer

Wat een examen zeg. De lange teksten waren ook niet per se lekker te lezen. Best wat lastige vraagstellingen waar een hoop leerlingen niks mee konden.

Adri van Essen
    Teilnehmer

Behoorlijk grote verschillen in moeilijkheidsgraad. Vraag 24 was een cadeautje, daar konden de leerlingen zelf ook even aan de lader. De wel/niet vragen zijn bij mij ook goed gemaakt. De open vragen daarentegen minder goed.
    Veel van mijn leerlingen hadden moeite met vraag 26: de onbekende soorten ijs, daar konden ze wel wat mee, maar dat het door haar zelf gemaakt werd, daar kwamen de meesten niet op.

Welke open vragen roepen bij jullie discussie op?

Ramona
    Teilnehmer

Vraag 6 was een vraag waar de leerlingen bij mij moeite mee hadden . Het antwoord moest zijn. Zuhörer .

Wido
    Teilnehmer

Oh ja, vraag 26: Hoe vaak ik daar wel niet als antwoord kreeg, dat ze naast ijs ook hamburgers verkoopt….

• Diese Antwort wurde geändert vor 7 Monaten, 3 Wochen von Wido.
    jellybakker
    Teilnehmer

Vraag 26: „ze maakt hamburger-ijs“ (En we hebben het in de les toch echt nog besproken: „denk bij Hamburger nou niet meteen aan die vleesschijf!)

Judith
    Teilnehmer

Ik vond op zich de teksten best wel goed passen bij de leerlingen.

chrhul
    Teilnehmer

Wat mij dit jaar vooral opviel was het grote aantal leerlingen dat vrijwel tot aan het einde heeft doorgewerkt.
    Ik ben heel benieuwd wat het eindresultaat gaat worden.

Anja
    Teilnehmer

Mijn leerlingen hebben er idd ook lang over gedaan. Sommige waren na 1,5 uur klaar de meeste hebben doorgewerkt tot net aan het einde van de tijd.

Ik las ook veelal dat ze „hamburgerijs“ maakt en bij tekst 2 vraag4 „hij wil een boek schrijven“. Bij vraag 5 erger ik me dat „hoe hij de volgende 5 betaald“ niet goed gerekend mag worden en ik overweeg om hier een klacht over in te dienen. Verder is vraag 19 bij mij heel slecht gemaakt (maar 3 goed van 41 lln); ik moest hier vaak hele rare dingen lezen bijv. „de criminelenpolitie moet er toestemming voor geven“

Van mijn leerlingen hoorde ik dat zij de teksten wel echt leuk en interessant vonden maar de vragen soms echt helemaal niet begrepen en erg veel tijd hebben besteed aan het vertalen van de vragen.

Al met al hoop ik op een hoge n-term en ben ik echt van mening dat na 2 jaar met lockdown en alle coronaperikelen ze de leerlingen zo´n moeilijk examen niet hadden moeten geven.

MM
    Teilnehmer

„Hamburgerijs“…vind het wel fantastisch, maar inderdaad; ik kreeg de indruk dat we voortaan nét iet wat meer aandacht moeten gaan besteden aan instinkers. Bij mij hadden er enkele ook bij vr. 4 van het woord „Geschichte“ ineens geschiedenis gemaakt. Huhh?!. Tja, woordenboekgebruik…daar denken enkelen helemaal niet aan.

Arjan
    Teilnehmer

Beste collega’s,

mij is inderdaad ook opgevallen dat voor een docent dit een prima examen was.
    Echter de leerlingen vertelden mij dat ze het echt pittig vonden.
    Tevens bleef bijna de helft van de leerlingen tot het einde zitten.
    Dat is meestal ook een signaal.
    We gaan kijken wat het gemiddelde wordt, echter ik houd mijn hart vast.

Frank
    Teilnehmer

Het is heel flauw, (bijna) elk jaar is het raak: een tekst die zich afspeelt in Hamburg.
    En ja, uiteraard staat daar het woord Hamburger in.
    Dit jaar zelfs in drie teksten (1, 2 en 9).
    En natuurlijk nog even lekker een dubbele valkuil: in een tekst waar het over eten gaat.

Pas de tekst toch gewoon aan naar Keulen, Munchen of Aken!
    En nee, niet Frankfurter of Berliner gebruiken, dat is uit dezelfde categorie en is in het verleden al gebeurd….

Dit zie ik als bewust de vmbo-leerling de verkeerde richting opduwen.

ejz21ZM
    Teilnehmer

Dit examen is niet goed te praten,. Jammer dat het zo heeft uitgepakt. Gemiddelde is 18,2 punten, hoogste 36 punten, laagste 12 punten.

dijkvanr
    Teilnehmer

Beste allemaal,

ik schrik van wat ik hier allemaal lees…. O.a: dit examen is niet goed te praten…. Dus als mijn leerlingen onder de maat presteren, is dus het examen niet goed ? O? Ik denk dat het anders is: Ik geef al meer dan 10 jaar les aan examenklassen , en ik zie de parate (idioom) kennis achteruitgaan. Dát is m.i. een oorzaak van de steeds beroerdere resultaten als het íets lastiger wordt dan 1+1. Geen idioomkennis = geen bal snappen van een examen….
    Verder: Ze kunnen tegenwoordig niet meer lezen. Oorzaak? Nauwelijks een enkeling leest nog wel eens een boek, om van een krant ( teksten a la examen ) maar helemaal niet te spreken; en dan moet je wél een lastige tekst in een andere taal snappen ? Ze zijn allemaal Smartphone verslaafd, en dat zie je hierin terug.

Misschien moeten we op een andere manier gaan examineren ?

Ansicht von 16 Beiträgen - 1 bis 16 (von insgesamt 16)
  • Du musst angemeldet sein, um auf dieses Thema antworten zu können.